En av de mest spennende nyhetene under årets bilutstilling i Genève blir den nye modellen fra Volvo, som bærer det gamle navnet V40.
- Vi tar et stort, stort steg opp til våre konkurrenter, sa konsernsjef Stefan Jacoby til svenske Dagens Industri da modellen og navnet ble kunngjort i desember ifjor.
Det betyr at V40 skal være en femdørs modell som skal inn i premium c-segmentet, og konkurrere med biler som BMW 1-serie og Audi A3. Sistnevnte kommer også i ny versjon i Geneve.
Se ferske "spionbilder" av nye V40 tatt midt i Oslo sentrum.
Mindre enn V50
Størrelsesmessig havner den dermed mellom C30 og 60-serien til Volvo. De aldrende modellene S40 og V50 går ut av produksjon i løpet av året.
Lengden anslås å bli omkring 445 centimeter, og bilen er bygget på en forlenget C30-plattform, som også Ford Focus er en avledning av. Til sammenligning er dagens V50 syv centimeter lengre.
I intervjuet med Jacoby bekrefter han at det blir en ny 40-serie, men vil ikke si om det kommer en sedan eller en XC-modell i serien.
Tre motorer
Volvo har ikke kommet med mange flere opplysninger om den nye bilen, men nederlandske De Telegraaf spekulerer i at det kun blir firesylindrede motorer under panseret. En 1,6-liter bensinmotor på 120, 150 og 180 hestekrefter, og to dieselmotorer på 1,6 eller 2,0 liter. En eventuell elektrisk versjon vil komme senere.
Ifjor solgte Volvo 45.000 eksemplarer av V50, og målet for nye V40 i et helt år, er mer enn en dobling av dette tallet. Den vil i så fall konkurrere med XC60 om å bli den mest populære modellen fra Volvo. I Norge har V50 solgt bra de senere årene, ifjor var den Volvos tredje mest populære modell med over 2150 registrerte biler. Det gjorde den til den 15. mest solgte bilmodellen i 2011.
Den nye V40 debuterer i Genève i starten av mars, settes i produksjon i mai, og de første bilene kommer på markedet til sommeren.
DN.no kommer tilbake med mer om den nye Volvoen etter avdukningen i Genève.
Se ferske "spionbilder" av nye V40 tatt midt i Oslo sentrum.
Les også: Volvo søker småbil-partner
Les test av V60: Volvo V-sexy
Les test av Volvos første elbil: Sent, men godt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.