Fristen for å søke gikk ut torsdag.

– Det skal bli spennende å lese nøyere gjennom søknadene. Vi er helt sikre på at vi vil være i stand til å plukke ut kompetente, tverrfaglige grupper som skal være med videre i konkurransen, sier prosjektdirektør Knut Jørgensen i Statsbygg.

Ettersom det er en stor oppgave som skal utføres, er det flere firmaer som har gått sammen om søknadene.

– Som man ser av søkerlisten er det flere firmaer bak hver enkelt søknad. Så her er det mange gode og spennende allianser som ønsker å jobbe med utviklingen av regjeringskvartalet. I alt 19 arkitektkontorer er med i konkurransen, sier Jørgensen.

Sammenslåtte søknader

Prosjektdirektøren bemerker at det er en stor og komplisert oppgave å planlegge det nye regjeringskvartalet.

– Det er derfor naturlig at mange har gått sammen om en søknad, og at flere mindre arkitekt- og ingeniørfirma syntes oppgaven var i største laget. Åtte søknader er innenfor det vi forventet av interesse, sier han.

De tverrfaglige gruppene består av arkitekt, landskapsarkitekt, ingeniører og prosjekteringsgruppeledelse.

Blant gruppene er Team Magna der blant andre Snøhetta er med. Niels Torps gruppe går under samlebetegnelsen Niels Torp+, mens Reiulf Ramstad Arkitekter kaller sin gruppe Team DNA.

Konkurranse i desember

Fire til sju grupper skal velges ut. De inviteres til å være med i plan- og designkonkurransen som starter i desember.

Gruppene har tiden fram til mars neste år på å utarbeide sine løsningsforslag og blir honorert med 2 millioner kroner for arbeidet. En jury vil vurdere forslagene og kåre to-tre vinnere.

Statsbygg vil deretter forhandle med vinnerne, og den gruppen som har det beste tilbudet samlet sett, tildeles prosjekteringskontrakt. Denne gruppens løsningsforslag legges til grunn for utarbeidelse av skisse- og forprosjekt.

Først skritt på veien er å utarbeide en reguleringsplan og få fram et rom- og funksjonsprogram. Det forventes å være på plass og godkjent ved utgangen av året. Deretter gjennomføres det en begrenset plan og- designkonkurranse som grunnlag for det kommende skisse- og forprosjektet. Byggestart forventes å være i 2020.

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Treningsgründernes suksessoppskrift: Slik trenes hele kroppen i løpet av én uke
Daglig leder Linn Herland ved Barry's Bootcamp i Bergen viser fem favorittøvelser som kombinerer flere ulike muskelgrupper.
03:40
Publisert:

Første elektriske lastebil på norske veier
Erna Solberg prøvekjører den nye elektriske lastebilen til dagligvaregrossisten ASKO. - Bare glad jeg slipper å rygg, sier statsministeren. Lastebilen har en nyttelast på 18 tonn, og en rekkevidde på ca 20 mil.
01:22
Publisert: