Egil Thompson, kommunikasjonsdirektør i Avinor, bekrefter at toppsjefen får 75.000 kroner i måneden ved siden av lønna i Avinor, og at beløpet vil øke etter fylte 60 år. Dersom SAS går konkurs, vil dette berøre Falk-Petersen direkte.

– Avtalen som løper nå og fram til 60 år, er en driftsavtale som vil falle bort ved en konkurs, sier Thompson til NRK.

Ifølge kanalen vurderer Avinor å kjøpe en hangar på Gardermoen av SAS for å hjelpe flyselskapet ut av krisen.

Falk-Petersen flyr dessuten nesten gratis med SAS, hvis han vil. Da han ble ansatt i fjor, erklærte han at han ikke ville bruke ordningen. Likevel har han gjort det i forbindelse med en spesiell situasjon i familien, ifølge Thompson.

Inhabil

Etter at NRK tok opp spørsmålet om pensjon, og i tillegg påpekte fordelaktige kortavtaler som Avinor-sjefen fortsatt har med SAS, erklærte Falk-Petersen seg inhabil, etter råd fra advokatfirmaet Kluge.

« ... særlig basert på det relativt høye månedsbeløpet, trekker vi den konklusjon at konsernsjefen mest sannsynlig må anses som inhabil», står det i vurderingen fra advokatene.

– SAS er nå i en situasjon som oppfattes som alvorlig. Det falt sammen i tid med at vi er i dialog og fremstilles som en mulig aktør i denne transaksjonen, og at dette ble belyst fra NRKs side. Dette gjorde at Falk-Petersen erklærte seg selv som inhabil, sier Thompson.

Ikke orientert

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) bekrefter overfor NTB at hun ikke visste om saken.

– Det er ikke vanlig at generalforsamlingen blir orientert om spesifikke ytelser. Det er styret som har ansvaret og håndteringen av ansettelsesvilkårene, sier Arnstad.

Hun forutsetter at styret vurderer rimeligheten i lønnsforhold og habilitetsspørsmål, og følger de retningslinjene som fins for statlige ledere. På bakgrunn av det hun har fått høre om Falk-Petersens rikholdige pensjonsavtale, vil hun be om en redegjørelse fra styret. Mer vil hun ikke si om saken foreløpig.

– Jeg syns det er naturlig at jeg får styrets vurdering før jeg uttaler meg om saken, sier Arnstad.

De statlige reglene sier ingenting spesifikt om hvilke ytelser man har lov til å motta, men de sier noe om helheten i ytelsene, ifølge Arnstad.

Frp: – Uhørt

Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud er ikke nådig når det gjelder SAS' ytelser til Avinor-sjefen.

– Det er jo galimatias at man som Avinor-sjef, som ansvarlig for å gi alle flyselskapene gode vilkår, har så store bindinger til ett selskap, sier Hoksrud til NTB.

Han mener det er uheldig hvis folk begynner å stille spørsmål ved om selskapene blir behandlet likt. At Avinor i tillegg er i ferd med å forhandle om store eiendomskjøp fra SAS, gjør saken enda verre, mener Hoksrud, som er nestleder i Stortingets samferdselskomité.

– Jeg kommer til å forfølge saken, for det er jo merkelig at ikke samferdselsministeren har kjent til dette, sier Hoksrud.

Asbjørn Wikestad, som representerer vel 2.000 SAS-ansatte som leder for SAS personalklubb, reagerer med forferdelse på Avinor-sjefens SAS-pensjon.

– Dette viser at det er veldig store penger i spill innenfor bransjen vi er nå, på en måte som gjør at hele selskapet faktisk er i fare, sier Wikestad til NRK. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.