Internettselskapet Alibaba har gjort singledagen til verdens viktigste handelsdag på internett. Ifjor ble det omsatt for over ni milliarder dollar i løpet av singledagen. Denne rekorden forventes å bli slått med god margin.

Årets viktigste dag

Det tok åtte minutter for Alibaba å nå en milliard dollar (8,6 milliarder kroner) i omsetning etter at singledagen startet ved midnatt lokal tid. I løpet av 90 minutter hadde omsetningen passert fem milliarder dollar – over halvparten av totalomsetningen i 2014.

Alibaba har ikke spart på noe. Dette er den viktigste dagen for selskapet, som har opplevd at børsverdien falt med 55 milliarder dollar i år. Alibaba kjørte et firetimers langt fjernsynsprogram for å dra i gang singledagen.

Daniel Craig, som spiller James Bond i den nye «Spectre»-filmen, var tilstede sammen med Alibabas styreformann Jack Ma – sammen med et titall kinesiske popstjerner og kjendiser. Kevin Spacey, gjorde en gjesteopptreden som «Frank Underwood» fra tv-serien «House of Cards».

«Good evening to the Great People of China”, sa Spacey i den over to minutter lange videoen.

Større enn «Black Monday»

Alibaba har mobilisert 1,7 millioner mennesker som skal håndtere og distribuere over 300 millioner forventede ordrer. Over 200 fly er booket for å sørge for at bestillingene blir levert så raskt som mulig.

Det er konkurranse fra andre internettselskaper, blant annet JD.com.

- Når singledagen blir en nasjonal handledag vil kanskje konkurrentene også oppleve den samme, eller høyere, vekst. Singledagen er en indikasjon på veksten hos Alibaba og konkurrentene, sier analysesjef for Kina hos Gartner, Jane Zhang, til Wired.

I fjor fikk Alibaba 278 millioner ordrer på til sammen 9,3 milliarder dollar i løpet av singledagen. Dette var 50 prosent høyere enn den samlede omsetningen amerikanske selskaper fikk fra Thanksgiving-weekenden, hvor «Black Friday» og «Cyber Monday» inngår.

En gylden mulighet

En foreløpig nedbryting av salget via Alibaba i dag viser at 74 prosent av ordrene de første 90 minuttene var salg av smarttelefoner. Asiatiske og kinesiske selskaper dumpet prisene for å lokke til seg kunder.

Xiaomi forventer å selge to millioner smarttelefoner i dag.

- Dette er en av de viktigste dagene for internetthandel i Kina. Det er en selvfølge at vi må være klare for dette. Vi har klargjort rundt to millioner smarttelefoner som vi kan levere, sier direktør Hugo Barra til Bloomberg Business. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-10/xiaomi-plans-to-sell-2-million-phones-on-singles-day-in-china

En undersøkelse foretatt av analyseselskapet Nielsen viser at 56 prosent av de som foretok onlinekjøp på singledagen i fjor planla å bruke mer penger i år enn i 2014. IDC anslår at Alibabas omsetning kan havne på 88 milliarder yuan i dag (120 mrd. kroner).

- Dette er en gylden mulighet for utenlandske merkevarer å komme seg inn på det kinesiske markedet og vise seg frem foran globale forbrukere. Utfordringen er å utnytte singledagen som et utgangspunkt for å skape et tettere og mer varig forhold til forbrukeren, sier direktør Brian Buchwald hos forbrukeranalyseselskapet Bomoda til Forbes.

I fjor kom 46 prosent av alle kjøpene via smarttelefoner den første timen. I år er denne andelen på 74 prosent.

- I år har Alibaba forvandlet 11.11 til en enestående shoppingopplevelse på mobilen. I løpet av 24 timer vil kundene få en ny overraskelse hver time som er spesielt tilrettelagt mobile brukere, sier Alibabas konsernsjef Daniel Zhang i en kommentar.

 

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene har en svak utvikling på onsdag. Investorer venter på nye nøkkelstatistikker fra Kina senere i dag.

«De kinesiske tallene vil bli analysert for tegn på at bunnen er nådd i økonomien – selv om handelsstatistikkene som kom i helgen viser at det fortsatt er mange utfordringer i verdens nest største økonomi», skriver analytikere hos Mizuho Bank i en rapport.

Handelsstatistikkene var dårligere enn forventet for oktober. På tirsdag kom svake inflasjonsstatistikker som viser en prisvekst på kun 1,3 prosent – under halvparten av hva myndighetene ønsker seg. Produsentprisene har falt sammenhengende de siste 44 månedene.

«Den kinesiske statistikkelefanten er i rommet. Risikoen for en skuffelse henger over den asiatiske aksjehandelen», skriver markedsanalytiker Angus Nicholson hos IG i en morgenrapport.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no