Den 11.11 har vært de singles dag i Kina siden 1990. Få brydde seg om dagen, som ble sett som et desperat forsøk for ungkarer å møte noen.

Dette endret seg da internettselskapet Alibaba bestemte seg for å ta eierskap over dagen.

Singellivets gleder

For tre år siden, den 11.11.11, eksploderte omsetningen. Nå feires singellivets gleder – med online shopping.

Alibaba har fått med seg over 27000 selgere på internettstedet og internasjonale merkenavn på stuntet i år. Prisene er dumpet på nettstedene de driver i Kina. Dette er blitt en braksuksess.

Veskeprodusenten Elle forventer å få inn nesten 30000 ordrer – opp fra et par hundre på en vanlig dag. 15 prosent av årsomsetningen skjer i dag. Nesten en tredjedel av det årlige markedsføringsbudsjettet på internett brukes i forbindelse med singles dag.

- Jeg er nervøs. Men dette er en fantastisk mulighet til å skape trafikk, sier konsernsjef Brian Lee til Quartz.

Globale merkenavn som GAP og Clinique deltar også med egne produkter som kun er tilgjengelig online.

Idet klokken passerte midnatt begynte onlinesalget. I løpet av den første timen var det solgt for over 14 milliarder kroner. Online kjøpefesten har fortsatt gjennom hele natten i Kina.

Også tradisjonelle butikker har kastet seg på. Et kjøpesenter i Hubei lovet de 200 første som kom kun iført undertøy shoppinguponger for nesten 1000 kroner.

Global singles dag

Nå er målet for Alibaba at den 11.11 skal bli de singles dag over hele verden.

- Vi prøver å skape en global forbrukerdag. Foreløpig er vi helt i startfasen, men vi skal sørge for at dette konseptet ekspanderer internasjonalt, sa Alibaba-direktør Daniel Zhang like før startskuddet gikk.

For første gang vil Alibabas internasjonale nettsted AliExpress tilby kunder fra over 200 land å delta i markedsføringsstuntet på de singles dag.

Det er fem år siden internettselskapet Alibaba prøvde seg med dette konseptet. Det ble en umiddelbar suksess og har bare vokst de siste årene.

- 11.11 er en milepæl for Alibaba. De har brukt denne festivalen til å bygge seg opp som en dominerende aktør på internetthandel i Kina ved å knytte selskaper med kunder. Etter børsnoteringen av Alibaba har de globale ambisjoner, sier direktør Allen Xu hos konsulentselskapet OgilvyOne i Shanghai til Bloomberg News.

Større enn «Black Friday»

«Singles day» er allerede større enn «Black Friday» i USA, som tradisjonelt har vært den største shoppingdagen i verden og vært begynnelsen på julehandelen i USA.

Alibaba forventer det vil bli en omsetning på 58 milliarder kroner i dag. Konsulentselskapet IDC tror det blir høyere. For tre år siden var salget på en tiendedel. Alibaba tar kommisjoner på mellom tre og fem prosent på alle ordrer.

Over 500 millioner pakker vil bli levert ut til kunder i løpet av den neste uken, ifølge finansinstitusjonen Barclays. Dette er 50 prosent flere enn i fjor.

- Singles Day vil gi en høyere omsetning enn «cyber week», sier direktør Rob Peck hos konsulentselskapet SunTrust Robinson Humphrey til MarketWatch.

Alibabas aksjekursen har steget med nesten 75 prosent siden børsnoteringen i september og har i dag en børsverdi på 285 milliarder dollar – høyere enn den amerikanske kjøpesenterkjeden WalMart og mer enn dobbelt så mye verdt som Amazon.com.

Ønsker frihandelsavtale

Kinas president Xi Jinping prøver å overbevise de 21 medlemslandene i APEC om at en omfattende frihandelsavtale for hele Stillehavsregionen er nødvendig for å skape ny økonomisk aktivitet.

- Den globale oppreisningen av økonomiene er ustabil og står foran mange utfordringer. Med disse utfordringene, bør vi fremme regional integrering av økonomiene og etablere et plan som åpner opp og bidrar til en langsiktig utvikling, sa Xi under APEC-konferansen i Beijing.

USA ønsker å få med enkelte av medlemslandene til å etablere en alternativ handelsavtale. Kina inngår ikke i Trans-Pacific Partnership.

- Vi satse alt på å fremme frihandelssonen rundt Stillehavet, sette konkrete mål, retning og lage et veikart som gjør visjonen til en virkelighet så snart som mulig, sa den kinesiske presidenten.

Det offisielle programmet avsluttes senere på tirsdag. De fleste statslederne reiser hjem, men representantene for de største økonomiene fortsetter med statsbesøk i regionen før de møtes igjen under G20-toppmøtet i Australia til helgen.

Markedene

Det er optimisme ved de asiatiske aksjemarkedene på tirsdag med en oppgang. Oppgangen ved de amerikanske aksjemarkedene på mandag har spredd over Stillehavet til Asia. Det ble satt nye rekorder ved de amerikanske børsene.

Den japanske Nikkei-indeksen har steget med over 17 prosent på knappe fire uker. Den ligger i dag på det høyeste nivået siden sommeren 2007 og nærmer seg det høyeste nivået siden 2001.

Kinesiske Alibaba steg med fire prosent ved New York-børsen på mandag. I dag har internettselskaper notert ved asiatiske børser hatt en god dag. Det er høy vekst i internetthandelen i Kina, India og i Sørøst-Asia.

 

Asiatiske aksjemarkeder

Japan, Nikkei 225: 17124,11 (2,05%) (sluttnotering)

Hong Kong, Hang Seng Index: 23893,96 (0,62%)

Kina, Shanghai SE Composite: 2506,45 (1,31%)

Sør-Korea, Kospi Composite Index: 1961,58 (0,17%)

Taiwan, TSEC Weighted Index: 9031,21 (-0,21%)

India, BSE Sensex: 27969,09 (0,34%)

Thailand, SET Index: 1570,09 (0,18%)

Singapore, Straits Times Index: 3298,48 (-0,08%)

Malaysia, FTSE Bursa KLCI: 1825,31 (-0,14%)

Indonesia, Composite Index: 5035,35 (1,39%)

Filippinene, SE Composite: 7214,26 (0,31%)

Australia, All Ordinaries: 5497,2 (-0,08%)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no