Uber har i løpet av de siste fem årene hentet inn over 14 milliarder dollar fra investorer for å kapre nøkkelmarkeder i USA, Europa og Asia.
Virksomheten i Kina er i ferd med å bli skilt ut i et eget selskap med egne investorer. Uber taper store beløp og konkurransen i Asia er intens.
Kaotisk ekspansjon
De kaotiske byene i Sørøst-Asia er blitt identifisert som et av de viktigste satsingsområdene for Uber. De får ikke ha markedet alene. Lokale reguleringer gjør at den tradisjonelle taxinæringen beskyttes. I Bangkok samarbeider Uber med limousintjenester.
En 34 år gammel malaysier er i ferd med å bygge opp en konkurrent som er mer tilpasset de lokale markedene enn Ubers amerikanskinspirerte transportdelingstjeneste.
Anthony Tan og Grab (tidligere GrabTaxi) har hentet inn 700 millioner dollar fra investorer og er på plass i 30 sørøstasiatiske byer.
Blant investorene er det kinesiske transportdelingsselskapet Didi Chuxing Technology, som nylig fikk Apple inn på eiersiden med en investering på en milliard dollar. Grab samarbeider med den amerikanske transportdelingstjenesten Lyft, som er en Uber-konkurrrent.
- Vi ser ikke på oss som en ren transporttjeneste. Vi spør oss hele tiden – hvordan kan vi bygge et Baidu, Alibaba eller Tencent, spør grunnlegger Anthony Tan i et intervju med Wall Street Journal.
Svaret ligger i å tilby alternative tjenester. I de kaotiske gatene i Bangkok, Jakarta og Ho Chi Minh City er ikke biler alltid den beste fremgangsmåten. Grab har svart med å organisere motorsykkeldrosjer. Via et kjapt klikk på mobilappen kommer en motorsykkel i løpet av minutter.
Grab konkurrerer også med tradisjonelle budtjenester og samarbeider med e-handelsselskaper for å levere produkter på døren samme dag som de bestilles i storbyene. Den siste tjenesten er et samarbeid med restauranter og spisesteder hvor mat blir levert på døren.
Større enn Uber
Ifølge analyseselskapet App Annie har Grab flere aktive brukere i Sørøst-Asia – et marked med nesten 600 millioner mennesker – enn Uber. Dette er et marked i kraftig vekst. Transportdelingstjenester vil femdobles til 13,1 milliarder dollar i 2025, ifølge en rapport fra Alphabet – morselskapet til søkemotortjenesten Google.
Grab har klart å tilpasse seg lokale reguleringer ved å jobbe sammen med etablerte organisasjoner som tilbyr transporttjenester og kjenner det lokale markedet godt.
- Det er vanskelig for Uber å skreddersy tilbudene til lokale behov. Grab skjønner de hva de lokale behovene er. Det er et etterspørselsbehov som Grab har klart å utnytte, sier analytiker Florian Hopps hos konsulentselskapet Bain & Company til Wall Street Journal.
- Vi forventer at transaksjonsverdien for transporttjenester via smarttelefoner vil være på 25 milliarder dollar i året. Minst 75 millioner nye smarttelefonbrukere vil bli aktivert innen 2019, sier produktdirektør Joel Yarbrough til Bangkok Post.
Vil ha selvkjørende biler
Bilprodusentene General Motors og Toyota har inngått samarbeidsavtaler med Lyft og Uber. Apple er inne med kapital og samarbeid med kinesiske Didi. Grab er også i forhandlinger med større, internasjonale selskaper.
- Jeg mener dette er bra. Når du ser på avtalene og partnerskapene som er inngått er dette forpliktelser fra store og svært veletablerte selskaper. Dette tolker jeg som en bekreftelse på at forretningsmodellene er levedyktige, sier han til Grab-grunnlegger Anthony Tan til South China Morning Post.
Grab har inngått et samarbeid med industripartnere i Singapore og singaporske myndigheter for å se på muligheten for å lansere selvkjørende biler i miniputtstaten i Sørøst-Asia som en del av tilbudet.
Markedene
Det er uro ved de asiatiske aksjemarkedene på onsdag. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen har falt med tre prosent i løpet av formiddagshandelen. De japanske bilprodusentene Honda, Toyota og Nissan har falt med mellom tre og seks prosent.
I Hong Kong og Seoul har nøkkelindeksene falt med rundt to prosent.
Det britiske pundet fortsetter å svekke seg. Mot amerikanske yen har det falt med over to prosent i dag og mot amerikanske dollar har ikke den britiske valutaen vært svakere på 31 år (1,28 dollar mot et pund).
Flere asiatiske aksjemarkeder er stengt i forbindelse med at det feires at fastehøytiden ramadan er over i dag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.