Japan har hatt rykte på seg for å være et dyrt og vanskelig reisemål for internasjonale turister. Så sent som i 2010 var det kun seks millioner utenlandske turister som ankom Japan – en tredjedel av antallet som la turen til Thailand.

«En historisk tilstrøm av utenlandske turister har vist seg å bli en gullgruve for den japanske økonomien», skriver den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun på torsdag.

Forbruk på 200 mrd. kroner

Reiselivsstatistikkene viser en kraftig oppgang de siste to årene. I år har prognosene på 15 millioner turister allerede blitt slått. Nå er listen lagt til 18 millioner turister og 30 millioner innen 2020.

I siste kvartal passerte forbruket utenlandske turister legger igjen i Japan 1000 milliarder yen (68 mrd. kroner). Dette kom fra 5,4 millioner turister – en økning på 54 prosent fra tredje kvartal i fjor, ifølge Japan Tourism Agency.

Kinesiske turister stod for 47 prosent av forbruket – etterfulgt av turister fra Taiwan, Hong Kong og Sør-Korea. Ikke bare er det flere turister som lander i Japan, de bruker også mer penger.

Gjennomsnittet for hver turist økte med 18 prosent til 187000 yen (12600 kroner) fra 2014 til årets ni første måneder.

- Vi forventer at forbruket vil øke til 3000 milliarder yen (200 mrd. kroner) i 2015, sa leder for Japan Tourism Agency, Akihiko Tamura, på en pressekonferanse.

Fordoblet omsetning

Enkelte kjøpesentre opplever at turister utgjør halvparten av omsetningen. ABC-Mart, som driver en kjede av skobutikker, har sett en firedobling av transaksjoner med de kinesiske UnionPay kredittkortene.

Reiselivssektoren er et lite lyspunkt for den japanske økonomien. Eksporten økte med kun 0,6 prosent i september. Det er økt frykt om at landet har havnet i en resesjon etter at den økonomiske aktiviteten falt i andre kvartal.

Den japanske eksporten ligger på i overkant av 70000 milliarder yen i året. Med et forbruk fra turister på 3000 milliarder yen vil dette gi viktig drahjelp for den japanske økonomien og kan være nok til at den unngikk å havne i en teknisk resesjon.

Japanske myndigheter har gjort det enklere for turister fra Asia til å legge turen til Japan. For mange land er det innført visumfri innreise, noe som har ført til at den nye middelklassen fra land som Thailand, Malaysia og Filippinene kan besøke Japan uten visum.

Til Europa, Australia og USA forlanges det visum – en prosess som ofte er tidkrevende. Storbritannia og USA har begynt å forenkle visumprosedyrene for kinesiske turister, som ifølge japanske statistikker legger igjen 90 prosent mer enn gjennomsnittet.

Børskollaps for Samsung-selskap

Aksjekursen på Samsung Engineering stupte med 25 prosent idet Seoul-børsen åpnet – det største fallet på 20 år. Selskapet la tidlig i dag frem et overraskende driftsunderskudd på 1500 milliarder won (10,8 mrd. kroner) for tredje kvartal.

Omsetningen for anleggs- og ingeniørselskapet falt med 32 prosent i forrige kvartal og nye ordrer er nesten halvert sammenlignet med i fjor. Det er spesielt aktiviteten i Midtøsten som lider under en lav oljepris og utsettelse av nye byggeprosjekter.

Samsung Engineering, som er en del av Samsung-konglomeratet, skal selge utstede nye aksjer og hente inn 8,4 milliarder kroner. Denne utvanningen av eksisterende aksjonærer skal skje innen utgangen av mars.

Toneangivende eiere og ledelsen i Samsung Engineering ønsker å fusjonere selskapet med Samsung Heavy Industries. Minoritetsaksjonærer har blokkert forslaget da de forlangte at aksjene deres ble kjøpt tilbake som en del av fusjonen.

Kritikere mener også at fusjonen er et forsøk fra Lee-familien, som kontrollerer Samsung, om å øke innflytelsen i Sør-Koreas største konglomerat.

Jernmalm under press

Prisen på jernmalm har falt igjen og nærmer seg det laveste nivået på tre måneder. Hittil i år har prisen falt med 27 prosent. Dette er tredje år på rad at jernmalmprisen har falt.

Dette har skviset mindre produsenter som har høyere produksjonskostnader enn de største gruveeierne. BHP Billiton, som er verdens største jernmalmprodusent, vil øke produksjonen med seks prosent i år til 247 millioner tonn.

Prisfallet er ikke over. Prisen på ett tonn jernmalm for levering i Kina ligger på 52 dollar på torsdag.

- Vi tror prisen vil bevege seg ned til rundt 50 dollar ved utgangen av dette kvartalet og betydelige rystelser i 2016. Vi tror prisen vil falle til 40 dollar eller lavere i første kvartal neste år, sa analytiker Ivan Szpakowski hos den amerikanske finansinstitusjonen Citi i Sydney på torsdag.

 

Markedene

Det er en svak nedgang ved de asiatiske aksjemarkedene på torsdag. Resultatsesongen er underveis og investorer venter for å se hvordan markedsuroen i Kina gjennom sommeren har slått ut for storselskapene i Japan, Sør-Korea og Taiwan.

Det kan gå mot en konsolidering i den kinesiske luftfartssektoren. I følge næringslivsavisen Shanghai Securities News vurderer Air China og China Southern Airlines en fusjon. Aksjekursen på begge selskapene er rundt fire prosent høyere ved Hong Kong-børsen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no