Det er to år siden Alibaba ble børsnotert i USA. Selskapet hentet inn over 25 milliarder dollar i hva som fortsatt er den største børsnoteringen i historien – større enn Facebook, Google og andre teknologiselskaper.
Historisk vendepunkt
Investorer har vært skeptiske til selskapets internasjonale vekststrategier. På to år har aksjekursen steget med under ti prosent. I samme periode har for eksempel verdien på det amerikanske internettselskapet Amazon steget med 230 prosent.
Alibaba har foreløpig ikke klart å overføre suksessformelen fra Kina til å bli en global strateg hvor de kan konkurrere med amerikanske internettselskaper som Amazon. Dette mener selskapet er i ferd med å endres.
I et aksjonærbrev skriver grunnlegger Jack Ma at det ikke er for sent for selskapet å satse for fullt internasjonalt. Han viser til at internetthandelen har endret seg gjennom flere faser siden internetts spede barndom på 1990-tallet.
«Internettrevolusjonen er et historisk vendepunkt – som da elektrisitet ble innført, kanskje med enda større innvirkning», skriver han.
Han avviser at toget har gått for Alibaba til å satse internasjonalt.
«I 2013 utgjorde inntekter fra mobilplattformer under ti prosent av vår totale omsetning. I siste kvartal utgjorde mobilinntekter 75 prosent. Vi har 430 millioner aktive brukere. Det betyr at en av tre kinesere har handlet med mobiltelefonen», skriver han.
Verdens største detaljistøkosystem
Jack Ma, som trakk seg som leder for den daglige aktiviteten hos Alibaba for å konsentrere seg om de langsiktig strategiene før børsnoteringen, er i ferd med å bygge opp et nettverk av investeringer i India, Sørøst-Asia og Australia som skal knyttes opp mot Alibaba.
I vår kjøpte Alibaba Sørøst-Asias største netthandelsselskap, Lazada, for en milliard dollar. De har finansiert indiske selskaper og er i ferd med å legge grunnlaget for en ekspansjon inn i vestlige markeder, blant annet Australia.
Antall kunder i Kina øker fortsatt. Det siste året er det blitt omsatt produkter via Alibaba på nesten 4000 milliarder kroner. Dette er identisk med omsetningen til amerikanske Wal-Mart Stores, som er verdens største detaljistkjede.
«Vi fortsetter for fullt med å bygge verdens største økosystem for detaljhandelen», skriver han i aksjonærbrevet.
Jack Ma har ingen hast. Han viser til historien hvor det har vært 20 år med teknologiske forstyrrelser – etterfulgt av 30 år med høy vekst. Det er 20 år siden internett slo gjennom for fullt – i hovedsakelig i vestlige land, men Kina og fremvoksende land har tatt igjen.
«De neste 30 årene vil datakraft være det nye gjennombruddet og datakraft vil bli den nye naturressursen. Detaljhandel, finanstjenester, produksjon og underholdning vil gjennomgå store endringer», spår Ma.
En vanskelig reise
Han mener at Alibaba er svært godt posisjonert til å delta i disse endringene med økosystemer som er testet ut i Kina og som også inkluderer logistikk, finanstjenester og ren underholdning.
«I de neste årene forventer vi at detaljhandelen vil gjennomgå endring med integrering av online, offline, logistikk og data på tvers av en enkelt verdikjede. E-handel vil raskt bli en tradisjonell virksomhet og de som har konsentrert seg om dette vil møte store utfordringer», spår han.
Alibaba har blant annet fått banklisens i Kina og tilbyr kreditt til selskaper som selger produkter via Alibabas plattformer - og til kunder. Enorme datamengder gjør at Alibaba har inngående kjennskap til selskapets kunder, handelsmønstre, interesser og kredittverdighet.
«Om 20 år håper vi å betjene to milliarder kunder fra hele verden, støtte 10 millioner profitable selskaper og skape 100 millioner arbeidsplasser», tror Ma.
Han har ingen forventninger om at det vil bli en enkel oppgave.
«Dette vil bli en enda vanskeligere reise enn den vi har lagt bak oss», skriver Alibabas grunnlegger, som har Kinas nest største formue på 30 milliarder dollar, i aksjonærbrevet.
Markedene
Det er en bred oppgang ved de asiatiske aksjemarkedene, men uten de store nyhetene. Investorer venter på signaler fra Kina på onsdag når de økonomiske vekststatistikkene for tredje kvartal skal fremlegges. Det forventes en økonomisk vekst på rundt 6,7 prosent i kvartalet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.