Det er nøyaktig tre år siden aksjekursen på bilprodusenten Tesla begynte å klatre. Etter å ha vaket mellom 20 og 30 dollar siden børsnoteringen i 2010 skjøt aksjekursen plutselig fart. Siden april 2013 har aksjekursen steget med 564 prosent.
Smartenheter på fire hjul
De tradisjonelle bilprodusentene har kommet med tilsvar i form av nye modeller. Toyota har klokkertro på hydrogenmodeller og er i ferd med å teste ut nye modeller i California. Disse har store investeringsbudsjetter og vil ikke la seg bli overkjørt av Tesla.
Kinesiske entreprenører er i ferd med å kopiere Tesla-modellen ved å starte fra ingenting. Dette er den samme modellen kinesiske smarttelefonprodusenter har benyttet de siste årene og tatt markedsandeler fra de etablerte selskapene.
Investeringsselskaper har de siste månedene pøst flere milliarder kroner inn i minst ti kinesiske selskapet som skal ta opp konkurransen med Tesla. Det kinesiske teknologiselskapet Le Holdings viste nylig frem en prototype på en elektrisk bil under Beijing Motor Show.
- Tesla er et fantastisk selskap og har ført bilindustrien inn i en ny epoke med elektriske biler. Vi skal ikke bare bygge en bil. Vi ser på bilen som en smartenhet på fire hjul – i utgangspunktet ikke noe forskjellig fra en smarttelefon eller et nettbrett, sier selskapets 43 år gamle grunnlegger Jia Yueting til Reuters.
- Revolusjonære produkter
Jia Yueting har bygd seg opp en milliardformue på få år fra den kinesiske teknologisektoren. Han har spesialisert seg på å ta eksisterende forretningsmodeller fra konkurrenter og tilpasse disse til det kinesiske markedet – blant annet en kinesisk Netflix-tjeneste.
Han reiste til Beijing i 2003 med et par hundre tusen kroner i lommen og bygde på kort tid opp et teknologiselskap som i 2007 ble børsnotert i Singapore. Selskapet LeEco har 11000 ansatte i Kina, India og USA og en årsomsetning på åtte milliarder kroner.
Ifølge den siste oversikten fra Forbes Magazine har Liu en formue på 4,8 milliarder dollar og er nummer 22 på listen over Kinas rikeste.
- Vi kopierer ikke Tesla eller Apple. Våre produkter er ikke oppgraderte produkter av noe som allerede eksisterer; de er revolusjonære og er produkter som aldri har eksistert før, sier han til Reuters.
I et intervju med CNBC langer han ut mot Apple, som sannsynligvis er i ferd med å utvikle egne elektriske bilmodeller.
- Vi tror at forskjellen mellom oss og Apple er veldig stor. Apple er et mobilselskap som konsentrerer seg om maskinvare og programvare. LeEco er først og fremst fokusert på internett, deretter programvare og til slutt maskinvaren, sier Jia Yueting.
Han gir seg ikke med det.
- En av hovedårsakene til at Apple-salget har sakket akterut er at innovasjonen har vært ekstremt langsom. For en måned siden lanserte de Iphone SE. Fra et industriperspektiv er dette et produkt med liten teknologisk nyvinning. Dette er noe de ikke burde ha gjort, sier han.
Kinesisk risikokapital
Kina er allerede verdens største marked for elektriske biler. Den amerikanske investoren Warren Buffett investerte i den kinesiske elbilprodusenten BYD allerede i 2008 – før Tesla var blitt et kjent navn. BYD har ikke klart å selge biler utenfor Kina.
Kinesiske myndigheter har oppfordret teknologiselskaper til å satse på elektriske biler – og ikke konkurrere med de tradisjonelle storselskapene som GM, Toyota og Volkswagen.
- Folk var kritiske til at et lite teknologiselskap skulle kunne bygge en bil som kan konkurrere med BMW og Tesla, og de lo av oss. Det var ikke enkelt, men nå er vi her, sa Liu under Beijing Motor Show da konseptmodellen ble vist frem.
Det er ingen mangel på risikokapital i Kina.
- Kapitalen som jakter på den neste Tesla minner meg om dotcomboblen i 2000, sier analytiker James Chao hos analyseselskapet IHS Automotive til CNBC.
Dessuten subsidierer kinesiske myndigheter elektriske biler med store beløp – fra forskning, utvikling og produksjon – til kunder som kjøper elektriske biler.
Markedene
De asiatiske aksjemarkedene venter på føringer fra rentemøter i USA og Japan senere denne uken.
Det er et bredt børsfall ved de fleste aksjemarkedene i Asia – ledet av Tokyo-børsen. Det forventes at den japanske sentralbanken vil komme med nye lettelser allerede på torsdag.
Oljeprisen steg med rundt en prosent tirsdag morgen og ligger i øyeblikket rundt 0,7 prosent høyere.
Les også:
Mener el-bilen vil tape kampen
Musk i maskineriet
(+)
Solgte for syv mrd. i Norge
(+)
Hold deg oppdatert på DN Investor
Anbefalt fra DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.