Kina har gått forbi USA til å bli verdens største personbilmarked med over 25 millioner biler ifjor. Personbilsalget forventes å øke med rundt syv prosent i 2015. Tesla har satset på det kinesiske markedet det siste året – som et av få markeder utenfor USA og Europa.

Kinesisk skepsis

Teslas grunnlegger Elon Musk bekreftet under bilutstillingen i Detroit på tirsdag at selskapet har problemer på det kinesiske markedet.

- Tesla-salget falt kraftig i Kina i fjerde kvartal, sa Musk.

Dette førte umiddelbart til at aksjekursen stupte med åtte prosent. Det kinesiske markedet er blitt identifisert av Musk og Tesla som et av de viktigste markedene. Det er lagt ned betydelige ressurser på å bygge et nettverk med ladestasjoner langs kysten.

Det har ikke vært nok for kinesiske bileiere.

- Problemet er oppfatningen. Mulige kunder tror ikke nettverket med ladestasjoner er stort nok til at de kan bruke bilene over lengre distanser. Denne oppfatningen prøver vi å endre, sa Musk.

Tesla hadde et titalls ladestasjoner ved lanseringen ifjor, men er i ferd med å bygge et nettverk av rundt 1000 steder i Kina i 70 byer. De første Tesla-bilene ble levert i Kina i april 2014. Musk sa i fjor at Tesla forventer å produsere biler lokalt i løpet av tre-fire år.

Han nektet å kvantifisere salget i Kina eller hvor mye salget har falt, men bekreftet at det er «betydelig».

- Kina utgjør en liten del av salget vårt nå. Det kinesiske markedet er uforutsigbart som endrer seg for årsaker vi rett og slett ikke skjønner, sier Musk i et intervju med Bloomberg News.

«Alt skal bli elektrisk»

Teslas neste modell, Model X, skal lanseres i tredje kvartal.

Dette er en modell som skal nå de store massene og gjøre Tesla til en betydelig bilprodusent. Musk sa under bilkonferansen at han forventer at Tesla går med overskudd i 2020 og selger «noen millioner biler» i 2025. I fjor solgte Tesla under 35000 personbiler.

- Behovet for bærekraftig transport er utrolig høy. Selv med et kraftig fall i oljeprisen tror jeg det er bare viktigere at bransjen fremmer utvikling av elektriske biler. Det er egentlig bare et spørsmål før alt blir elektrisk. Jo raskere det skjer, jo bedre er det for verden, sa Musk.

Urovekkende for verdensøkonomien

Verdensbanken har nedjustert den globale veksten for 2015 fra 3,4 prosent til tre prosent. I 2016 forventes veksten å havne på 3,3 prosent – også det lavere enn de forrige prognosene, ifølge Verdensbanken.

- Verdensøkonomien er på et urovekkende punkt. Det er så utfordrende som det er mulig å lage økonomiske prognoser, sa verdensbankens sjeføkonom Kaushik Basu under fremleggelsen av rapporten.

Japan og enkelte større fremvoksende markeder kan imidlertid overraske positivt og dra veksten noe høyere hvis oljeprisen fortsatt holder seg lav. India forventes å få en minst like høy vekst som Kina.

For hele verdensøkonomien vil den lavere oljeprisen kun føre til en 0,1 prosentpoeng høyere økonomisk vekst, ifølge bankens økonomer.

- Verdensøkonomien går på kun én motor – den amerikanske. Dette gir ikke rosenrøde utsikter for resten av verden, ifølge Basu.

Kina hamstrer råvarer

En nedbrytning av importstatistikkene fra Kina for 2014 viser at landet har økt kjøpene av viktige råvarer i takt med prisfallet. Aldri tidligere har Kina importert mer råolje, jernmalm, kobber eller soyabønner enn i fjor.

Råvareindeksen Bloomberg Commodity Index, hvor 22 ulike råvarer innenfor energi, metaller og landbruksprodukter inngår, er i dag på det laveste nivået siden august 2002. I fjor falt prisene på råvarene som inngår i indeksen med 17 prosent.

- Kina drar nytte av en kraftige nedgangen i råvareprisene ved å øke kjøpene fra utlandet. Dette er spesielt synlig for råolje og jernmalm. De har hamstret i produktet som kobber og soljebønner, sier råvareanalytiker Guo Chaohui hos China International Capital Corp. til Bloomberg News.

Kobberprisen har på onsdag falt til det laveste på fem år og omsettes til under 5500 dollar for et tonn.

Kinas overraskelser i 2015

Wall Street-veteranen Byron Wien, som er visestyreformann for Blackstone Advisory Partners, har i mange år sendt ut et nyttårsbrev hvor han prøver å identifisere de store overraskelsene i det amerikanske finansmarkedet det neste året.

En gruppe Asia-økonomer i finansbyen har forsøkt seg på noe tilsvarende for Kina for 2015:

  • Nedgangen i den kinesiske eiendomsmarkedet går mot slutten.

  • Det er en risiko for at kapitalflukt fra Kina vil utløse mislighold i gråmarkedet. Dette kan ramme næringslivet hardt.
  •  
  • Den store, skjulte gjelden hos lokale myndigheter vil bli omstrukturert raskere enn forventet.
  •  
  • Det er sannsynlig at sentralbanken vil kutte reservekravene til bankene tre ganger eller mer hvis det blir kapitalflukt. Mye avhenger av utviklingen eiendomsmarkedet.
  •  
  • Den kinesiske yuanen kan svekke seg med fem prosent eller mer mot amerikanske dollar.
  •  
  • Fallet i råvareprisene vil stoppe opp
  •  
  • Markedet vil bli forvirret hvis USA setter opp renten for tidlig.
  •  
  • Nøkkelindeksen ved Shanghai-børsen har begrenset spillerom til å klatre betydelig høyere fra dagens nivå.

Markedene

Fallet i råvareprisene og verdensbankens nedjustering av vekstprognosene for de neste to årene har skapt ny nervøsitet ved asiatiske aksjemarkeder onsdag formiddag.

Aksjekursene på australske råvareselskaper fortsetter nedgangen. Fortescue Metals ledet nedgangen med et kursfall på 7,5 prosent. Børsverdien på selskapet har falt med over 60 prosent det siste året.

Den australske dollaren har svekket seg kraftig mot amerikanske dollar det siste året. Investorer forventer at denne trenden vil fortsette.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no

 

Les også: Tesla-sjefen spår svakere elbil-salg