Da Apple la frem skuffende kvartalsresultater i april kom igjen spørsmålet fra investorer og analytikere: hvor skal den fremtidige veksten komme fra? Apples konsernsjef Tim Cook har klokkertro på de asiatiske markedene. Fremtiden trenger ikke å være smarttelefoner.
Satser alt på Kina
Ved inngangen til dette tiåret gikk ryktene om at Apple ville lansere en egen tv-modell som ville overgå alt konkurrentene kunne varte opp med. Apple-analytiker Gene Munster hos Piper Jaffray har i nesten ti år spådd at Apple ville revolusjonere fjernsynet.
De siste årene har mange av de samme analytikerne ment det er et tidsspørsmål før Apple vil ta opp konkurransen med Tesla og lansere en elektrisk bil. Ikke noe er bekreftet av Apple, men konsernsjef Cook har kommet med vage hint om at Apple vil være et «annerledes selskap» i 2025.
Nå har Apple foretatt en av de største enkeltinvesteringene i selskapets historie. På fredag bekreftet det kinesiske transportdelingsselskapet Didi Chuxing at Apple leder en finansieringsrunde på to milliarder dollar (16,2 mrd. kroner).
Apple vil stille opp med en milliard dollar, noe som verdsetter Didi til rundt 25 milliarder dollar (205 mrd. kroner) – en firedobling på 15 måneder. Den amerikanske konkurrenten Uber ble verdsatt til 45 milliarder dollar da de sist hentet inn frisk kapital fra investorer.
For begge selskapene satses det for fullt på Kina. Uber har sagt at Kina vil bli det største markedet. Begge selskapene har satset flere titall milliarder kroner for å etablere seg i flest mulig kinesiske byer og ta markedsandeler. Det betyr subsidiering.
300 millioner brukere
Ifølge Apple-sjef Tim Cook er det strategiske årsaker som ligger bak investeringen – og ikke bare finansielle.
- Vi gjør dette av flere årsaker, blant annet en mulighet til å lære mer om enkelte deler av det kinesiske markedet. Vi er svært imponert av den virksomheten de har bygd opp og lederteamet. Vi ser frem til å støtte dem mens de vokser videre, sier Cook i en uttalelse, som er gjengitt av Reuters.
Didi ble etablert for fire år siden og fulgte forretningsmodellen til Uber slavisk. Dette har vært en strategi de har lykkes med. Ifølge selskapet har de kapret 87 prosent av markedet i de 400 byene de driver i. De har rundt 300 millioner registrerte brukere i Kina.
Didi inngikk i fjor en allianse med den amerikanske Uber-konkurrenten Lyft og indiske Ola. Målet er å bygge opp et globalt nettverk hvor de vil samarbeide på utvikling og investeringer. Det er ikke kjent om Apple vil utvide samarbeidet til å omfatte Ola og Lyft.
Apple har utviklet CarPlay-systemer som kobler Iphone til enkelte bilmodeller.
- Det er alt vi gjør innenfor bilsegmentet. Så får vi se hva som skjer i fremtiden. Denne investeringen gjenspeiler vår tro på en business som vokser – og vår tro på de langsiktige utsiktene i Kina, sier Cook til Reuters.
14 millioner sjåfører
Som medinvestorer får Apple to av Kinas største internettselskaper med seg. Didi er et resultat av en fusjon av selskaper som var kontrollert av konkurrentene Alibaba og Tencent.
Didi er i ferd med år rekruttere 100.000 sjåfører som skal jobbe fulltid for selskapet i fem av Kinas største byer. Sjåfører får også finansiering til å kjøpe en egen bil så lenge de stiller med et depositum på 30000 kroner.
Didi har rundt 14 millioner registrerte sjåfører i Kina, ifølge South China Morning Post. I motsetning til mange vestlige land, hvor myndigheter nekter transportdelingsselskaper som Uber å drive, ønskes de velkommen i Kina som en viktig komponent i delingsøkonomien.
I Guangzhou, Shenzhen og Beijing har bymyndighetene nedlagt et forbud mot subsidiering av brukere og sjåfører fra Uber, Didi og en underskog av små konkurrenter.
Markedene
Nøkkelindeksene ved de asiatiske aksjemarkedene spriker på fredag formiddag. Aksjemarkedene i Tokyo, Hong Kong, Taipei og Kuala Lumpur har falt med rundt en prosent. Den japanske yenen har styrket seg igjen mot amerikanske dollar – noe som er negativt for eksportørene.
Bilprodusenten Nissan er unntaket. Selskapet la frem solide årsregnskaper på torsdag kveld med en resultatforbedring på 14,5 prosent sammenlignet med forrige regnskapsår.
Nissan vil sikre seg negativ kontroll i konkurrenten Mitsubishi Motors med en aksjepost på 34 prosent. Aksjekursen er fem prosent høyere på fredag. Siden nyttår har kursen falt med 19 prosent.
I Manila fortsetter minirallyet etter presidentvalget. Nøkkelindeksen ved Manila-børsen har steget med over seks prosent siden i forrige uke.
Les også:
Asia i dag: Apple-syken sprer seg til Asia
LES OGSÅ OM:
Fengsel og inndragning av gevinst for innsidehandel (+)
Ekspertene: Kritiske til oljepengebruken (+)
Talent: 19-åringene dropper «friåret» (+)
«Skam»: Noora (16), førtisenes heltinne (+)
Anbefalt av DNtv:
Følg markedet på DN Investor
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.