Xiaomis grunnlegger Lei Jun sammenlignes ofte med Apples avdøde grunnlegger Steve Jobs – både i væremåte og hvordan de begge klarte å skape stor oppmerksomhet rundt produktene. I Kina står kunder i kø når nye produkter lanseres.
Ofrer marginer mot markedsandeler
I et blogginnlegg skriver Lei Jun at omsetningen passerte 73 milliarder yuan i 2014 (89,2 mrd. kroner) og at det ble solgt 61 millioner smarttelefoner ifjor. Selskapet ble etablert så sent som i 2010 og de første smarttelefonene ble lansert knappe to år senere.
Hovedmarkedet har vært Kina. Nå står en internasjonal ekspansjon for tur for det privateide selskapet. Toppsjefen innrømmer at det ikke blir enkelt.
«Det vil svært stor konkurranse innenfor markedet for smarte mobilenheter. Vi skal delta i dette markedet. Den 15. januar lanserer vi et nytt flaggskip», skriver Lei Jun.
Mens Samsung har et titalls ulike smarttelefonmodeller i markedet til enhver tid, følger Xiaomi Apple-strategien med å lansere så få modeller som mulig. Toppmodellen er «Redmi Mi 4», som ble lansert for nesten ett år siden, men som fortsatt selger svært bra.
2014-statistikkene er fortsatt ikke klare, men Samsung er fortsatt mobilkongen med flest solgte enheter på verdensbasis. Apple ligger på en andreplass og svært mye tyder på at Xiaomi kan bli kronet som verdens smarttelefonprins med en tredjeplass.
Utfordrerne er mange. LG og Huawei lå like bak Xiaomi ved utgangen av tredje kvartal og en liten underskog av kinesiske selskaper er villige til å ofre marginene i bytte mot markedsandeler.
Skyhøy verdivurdering – enestående vekst
Det kinesiske selskapet fikk nettopp på plass ny finansiering på over en milliard dollar. Investorene mener at selskapet er verdt 45 milliarder dollar.
Ikke siden Goldman Sachs kjøpte seg inn i Facebook året før børsnoteringen har et teknologiselskap hatt en høyere verdivurdering.
Den russiskfødte investoren Yuri Milner, som investerte tidlig i Facebook og det kinesiske internettselskapet Alibaba, mener at Xiaomi fortsatt er billig. Han tror selskapet vil bli verdsatt til 100 milliarder dollar. For vel to år siden var det verdsatt til fire milliarder dollar.
- Jeg tror ikke det er noe annet selskap som har nådd en omsetning på en milliard dollar så raskt som Xiaomi. Uansett hvordan dette måles er det en nesten enestående vekst, sier Milner til Bloomberg News.
Selskapet startet med å utvikle programvare før de kastet seg rundt og begynte å produsere smarttelefoner med standardiserte komponenter. De holder kortene tett til brystet, men selskapet forventes å lansere nye produktkategorier på en pressekonferanse neste torsdag.
- Xiaomi har et betydelig potensial til å bli Kinas første globale forbrukermerkevare. Ikke bare kan de ta markedsandeler globalt, men det er en rekke andre interessante områder som Xiaomi kan innta, ifølge Milner, som er den største internasjonale investoren i selskapet.
Blant markedene som skal inntas de neste månedene er Russland, Brasil, Tyrkia, Indonesia og Thailand. En prøvelansering i India er blitt en suksess med over en million solgte smarttelefoner.
Oljefall støtter asiatiske økonomier
Fallet i oljeprisen vil gi støtte til de aller fleste asiatiske økonomiene. Olje utgjør 18 prosent av den samlede importen til Asia, tilsvarende 3,4 prosent av regionens bruttonasjonalprodukt, ifølge Bank of America Merrill Lynch.
Ikke noe land er mer avhengig av oljeimport enn Kina. I 2013 importerte Kina olje for 334 milliarder dollar – mer enn USA.
- Et fall i oljeprisen på 30 prosent vil øke den kinesiske veksten med rundt en prosent i 2015, sier Kina-økonom Julian Evans-Pritchard hos Capital Economics til Wall Street Journal.
Flere internasjonale finansinstitusjoner har justert vekstprognosene for den kinesiske økonomien opp de siste ukene. Tidlig i fjor høst forventet mange en økonomisk vekst på under syv prosent for Kina i 2015. Nå ligger anslagene på rundt 7,1 prosent.
Også i andre asiatiske land har vekstprognosene blitt oppjustert takket være fallet i oljeprisen. Finansinstitusjonen Morgan Stanley tror den gjennomsnittlige oljeprisen vil ligge på rundt 53 dollar i 2015.
Dyr utrydningstruet tunfisk
Årets første auksjon ved fiskemarkedet Tsukiji i Tokyo ble åpnet ved å selge en 180 kg stor blåfinnet tunfisk for 4,5 millioner yen (285000 kroner). For fjerde år på rad var det restauranteier Kiyoshi Kimura som gikk av med vinnerbudet.
Sushi-populariteten over hele verden det siste tiåret har ført til at stillehavsvarianten av blåfinnet tunfisk er utrydningstruet, ifølge Verdens naturfond (WWF).
Årets pris er langt lavere enn rekorden som ble satt for to år siden. Da kjøpte Kimura en 222 kilo stor tunfisk for 155,4 millioner yen (9,8 millioner kroner).
Markedene
Det er en blandet utvikling ved de asiatiske aksjemarkedene på den første virkelige handelsdagen etter nyttår. Shanghai-børsen leder oppgangen og har steget med nesten 60 prosent i sommer.
I Japan har oppgangen fra førjulsukene stoppet opp og investorer venter på økonomiske nøkkeltall og nye signaler fra statsminister Shinzo Abe på hvordan «Abenomics»-strategien skal gjennomføres i 2015 for å skape en ny økonomisk vekst. Abe ble gjenvalgt som statsminister i desember.
Oljeprisen har fortsatt å falle i dag. Brent-olje omsettes til 55,3 dollar fatet i Asia – den laveste prisen siden sommeren 2009. Oljeproduksjonen i Russland er rekordhøy og Irak har ikke eksportert mer olje siden 1980-tallet.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.