Årlig fraktes det over tre milliarder tonn råolje og raffinerte oljeprodukter på verdenshavene. Målet for tankerne er å gå fra havn til havn så raskt som mulig, laste av olje og legge ut igjen. Siden i mars har såkalte flytende oljelagre økt kraftig, ifølge Det internasjonale energibyrået IEA.

Fulle oljelagre

Shippingselskapet Clarksons i London har brukt satellitter for å følge oljetankere de siste månedene. Antall oljetankere som ligger stille med olje om bord har økt fra 85 til 120. Rundt Singapore ligger mellom 40 og 50 oljetankere, ifølge Reuters.

- Det er litt detektivarbeid med å sette sammen alle bitene, sier markedsanalytiker Simon Chattrabhuti til BBC.

Med lave shippingrater og lav oljepris har det tidligere vært vanlig for spekulanter å lagre olje inntil prisene øker. Eksperter er i tvil om dette er årsaken nå. Oljeprisen har holdt seg relativt stabil på mellom 40 og 50 dollar fatet siden mars i år; bunnen ble nådd i januar.

Årsaken kan være mangel på lagringskapasitet.

- Oljetradere har sendt lasten til Singapore, men de kan ikke finne landbaserte terminaler som kan ta i mot oljen. Ved hovedterminalene har vi sett at kapasiteten er bygd ut de siste fem årene, men lagrene har est ut, sier analytiker Andrew Wilson hos IEA.

Rederiene holder kortene tett til brystet og ønsker ikke å forklare hva som skjer. Det er heller ikke første gang det flyter store mengder olje på verdenshavene; det samme skjedde under finanskrisen i 2008-09 da oljeprisen falt.

- Dette er en av episodene hvor tradere har kontrollen og de lar deg ikke vite hva de foretar seg, sier oljeanalytiker Michelle Wiese Bockmann hos OPIS Tanker Trackers til BBC.

Bunnfiske

Kina er i ferd med å deregulere markedet, og nye, mindre oljeraffinerier har vokst opp på kort tid – såkalte «tekanneraffinerier». Kinesiske myndigheter har siden i fjor høst tillatt at disse kan importere olje direkte uten å gå via de statskontrollerte oljeimportørene.

Ved den kinesiske havnen Qingdao har det vært kaos med lang ventetid for oljetankerne. Statoil har tatt ti prosent av dette markedet, sa direktør Tor Martin Anfinnsen til Reuters i forrige uke. Det meste av denne oljen kommer fra Vest-Afrika.

Charterratene for tankskip av typen VLCC har falt med nesten 20000 dollar dagen fra i januar, ifølge Clarkson.

- Tradere forsøker seg med bunnfiske for å lagre olje i en måned eller to før de selger videre, sier en kilde til Reuters.

Dette kan være en indikasjon på at de tror oljeprisen vil øke etter sommeren. For tiden er terminprisene på olje høyere enn spotprisene, ifølge Bloomberg.

Øker oljelagrene

USA har siden 1920-tallet hatt store strategiske oljereserver. Disse nådde en ny topp ved årsskiftet på over 500 millioner fat. Kina startet en tilsvarende oppbygging etter årtusenskiftet og hadde lagringskapasitet for 91 millioner fat i 2009.

Andre fase er i ferd med å ferdigstilles og målet er å ha 511 millioner oljefat i reserver innen 2020, ifølge den amerikanske finansinstitusjonen JP Morgan.

«Kina har benyttet anledningen med de lavere oljeprisene siden begynnelsen av 2015 å forskynde oppbyggingen av de strategiske oljereservene. Volumet kan nærme seg kapasitetsgrensen etter vårt syn. Sammen med utnyttelsesgraden ved de mindre raffineriene og svakere etterspørsel i Kina kan det øke risikoen for oljeprisen på kort sikt», skriver analytiker Ying Wang hos JPMorgan Chase & Co. i en analyse fra forrige uke.

Den amerikanske finansinstitusjonen tror den kinesiske oljeimporten kan falle med 15 prosent når de strategiske oljereservelagrene er fulle. Kina forventes å importere i gjennomsnitt 7,5 millioner fat olje daglig i 2016 og kan gå forbi USA som verdens største oljeimportør.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene har roet seg etter turbulensen i forrige uke etter at britiske velgere stemte for å forlate EU.

- Ballen er på den britiske banehalvdelen og det er de som må utløse artikkel 50 og begynne prosessen med å forlate EU. Inntil en ny regjering er på plass er det lite sannsynlig at dette vil skje, sier seniorøkonom Vishnu Varathan hos Mizuho Bank til CNBC.

Det er en bred oppgang ved alle aksjemarkedene som er åpne i Asia på mandag.

Oljeprisen er stabil med en oppgang på kun 0,02 prosent på mandag formiddag i asiatisk handel.

Les også: Laber stemning blant dem som blir igjen dnPlus (DN+)

 
Fastlåst i oljespekulasjon dnPlus (DN+)

Følg markedet på DN Investor

Anbefalt av DNtv:

Her er super-PT-ens favorittøvelser
Frank-Idar Sande viser tre øvelser som trener hele kroppen.
01:57
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.