Oljeprisen har stabilisert seg på i overkant av 32 dollar fatet i asiatisk handel på mandag morgen. Dette er over 10 prosent høyere enn hva prisen var på torsdag, men under en tredjedel av prisen for 18 måneder siden. Kina er den klare vinneren.
DN lanserer i dag nye markedssider. Gå inn på DN Investor her!
Kina er den store vinneren
Prisene på jernmalm, kobber, nikkel og andre råvarer har kollapset på knappe to år. Det er fortsatt etterspørsel fra Kina, men den høye veksten råvareproduserende land var vant med i 15 år fra Kina er over.
Resultatet er en lavere importregning for kinesiske importører. Beregninger foretatt av tidligere visestyreformann for den amerikanske finansinstitusjonen Goldman Sachs i Asia, viser at det er store besparelser.
Kenneth Courtis mener at Kina sparer årlig 320 milliarder dollar fra den lave oljeprisen og ytterligere 140 milliarder dollar fra metaller, kull, energi og landbruksprodukter som har falt i pris.
- Kina er den store vinneren fra kollapsen i råvareprisene. En betydelig del av besparelsene blir overført til den innenlandske befolkningen, sier Courtis, som er styreformann i investeringsselskapet Starfort Holdings, til Bloomberg News.
USA kan bli større enn Kina
De kinesiske handelsstatistikkene for 2015 viser at den samlede kinesiske handelen falt med syv prosent i 2015 til 3740 milliarder dollar. Importen falt med 13,2 prosent og eksporten falt med 1,8 prosent.
Dette gjør at Kina muligens må gi fra seg tronen som verdens største handelsnasjon til USA. De amerikanske handelsstatistikkene kommer først i neste uke, men i årets 11 første måneder var den amerikanske handelen på 3480 milliarder dollar.
Fallet i importprisene har hatt en innvirkning på den kinesiske økonomien – spesielt hos forbrukere, som skal dra en større del av lasset for å skape vekst i den nye økonomiske modellen kinesiske myndigheter forsøker å innføre.
- Dette har gitt utslag i svak konsumprisinflasjon og flere ting som forbrukerne har vært i stand til å kjøpe. Produksjonsbedrifter ville ha hatt en enda verre resultatutvikling hvis det ikke hadde vært for de lave råvareprisene, sier direktør Louis Kujis ved Oxford Economics til Bloomberg News.
Den kinesiske industriproduksjonen økte med kun 5,9 prosent i desember – ett prosentpoeng lavere enn den økonomiske veksten for fjoråret. Detaljhandelen økte med 11,1 prosent i desember og 10,7 prosent for hele året.
Silkeveiprosjektet
Kinas planer om å knytte hele regionen sammen med moderne motorveier, jernbane og havneanløp kan føre til en økt etterspørsel etter råvarer igjen. De siste bitene i Silkevei-prosjektet er i ferd med å falle på plass.
I forrige uke begynte byggingen av en ny jernbanelinje som skal gå fra Kina og gjennom Laos. Målet er at den skal ende ved industriområdene og havner sørøst for den thailandske hovedstaden Bangkok – og fortsette videre sørover til Malaysia og Singapore.
Tilsvarende prosjekter skal igangsettes i Sør-Asia, Sentral-Asia og Midtøsten. Senest i helgen fikk Kinas president Xi Jinping støtte fra den politiske ledelsen i Iran om å samarbeide om Silkeveiprosjektet.
Målet er at Silkeveiprosjektet skal øke den årlige handelen med 2500 milliarder dollar årlig innen 2025.
- Iran og Kina er blitt enige om å øke den bilaterale handelen til 600 milliarder dollar innen ti år. Vi er også blitt enige om å etablere strategiske relasjoner som gjenspeiles i en omfattende 25-årsavtale, sa Irans president Hassan Rouhani.
Gresk endestasjon
Silkeveien vil foreløpig ende opp i Middelhavet. Det kinesiskkontrollerte selskapet Cosco fikk i forrige uke tilslaget på å kjøpe 67 prosent av den greske havneoperatøren Piraeus Port Authority (OLP) for 368,5 millioner euro.
Dette er 70 prosent overpris for det selskapet som er børsnotert.
- Privatiseringen gjør Hellas til en inngangsport for asiatiske produkter til det europeiske markedet og styrker landets strategiske betydning i regionen, sier styreformann Stergios Pitsiorlas i Hellenic Republic Asset Development Fund (Taiped), som står for privatiseringen av en rekke statskontrollerte selskaper, til Financial Times.
Markedene
Uken starter med optimisme og et minirally ved de asiatiske børsene etter høy volatilitet de første tre ukene av året.
Oljeprisen har holdt seg stabilt på over 32 dollar fatet i asiatisk handel – det samme nivået som den var på i USA på fredag kveld.
Energi- og finansaksjer leder minirallyet i Asia på mandag formiddag.
DN Direkte følger markedene tett – som vanlig utover dagen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.