Den japanske eksporten har i nesten tre år fått drahjelp av en svak valutakurs. Sommeren 2012 kostet en amerikansk dollar 78 japanske yen. De siste månedene har den ligget på over 124 yen mot dollaren. Dette gjør eksportørene mer konkurransedyktige.

Avhengig av USA

De japanske handelsstatistikkene for juni som kom torsdag morgen og viser en vekst i eksporten på 9,5 prosent sammenlignet med for ett år siden – opp fra 2,4 prosent vekst i mai.

Det var forventet rundt ti prosent vekst, ifølge gjennomsnittet fra Reuters- og Bloomberg-målinger. Det er den amerikanske etterspørselen som drar opp den japanske eksporten med en vekst på over 18 prosent.

- Den japanske eksportsektoren er avhengig av amerikansk vekst. Den amerikanske veksten var svak i første kvartal, men tar seg opp nå. Vi forventer at eksportveksten fortsetter inn i andre halvår. Dette vil støtte den økonomiske veksten i Japan og driftsoverskuddet i industrien, sier sjeføkonom Takuji Aida hos Société Générale til CNBC.

Importen til Japan falt med 2,9 prosent i juni. Hovedårsaken er lave priser på råvarer, blant annet olje og bensin sammenlignet med for ett år siden.

- Nedgangen i bensinprisene, som har et etterslep på rundt seks måneder mot oljeprisen, nærmer seg slutten. Vi forventer at yenkursen vil svekke seg de neste månedene. Handelsunderskuddet kan forverres i andre halvår av 2015, sier Japan-økonom Marcel Thieliant hos Capital Economics.

- Lover ikke godt

Japan fikk et handelsunderskudd på 69 milliarder yen (4,5 mrd. kroner).

Selv om eksportverdien øker har ikke dette gitt seg utslag i et betydelig høyere salgsvolum. Industriproduksjonen vokser ikke i nærheten av eksportveksten.

- Eksportvolumet sliter med å øke til tross for en svak yenkurs, sier Japan-økonom Atsushi Takeda hos Itochu til Bloomberg News.

Det er lavere aktivitet i store deler av Asia. Den offisielle økonomiske veksten i Kina havnet på syv prosent i første halvår, men Kina-økonomer peker på at personbilsalget har stagnert og det er lavere vekst enn tidligere i detaljhandelen.

- Kina vil fortsette være en risiko for den japanske økonomien. Justeringene i lagerbeholdningene i Kina lover ikke godt for den japanske eksporten, påpeker Takeda.

Kina er det nest største markedet for japanske eksportører – bak USA. I forrige måned økte eksporten til Kina med kun 2,2 prosent.

Søkoreansk nedtur

Den økonomiske veksten i Sør-Korea vokste med kun 0,3 prosent i andre kvartal sammenlignet med årets tre første måneder – halvparten av hva den vokste ved inngangen til året. På årsbasis ble den økonomiske veksten på 2,2 prosent.

Det er lavere etterspørsel etter sørkoreanske produkter på verdensmarkedet. Den svake japanske yenkursen gjør sørkoreanske produkter mindre konkurransedyktig i pris sammenlignet med hva som produseres i Japan.

Sørkoreanske forbrukere har strammet inn og utbruddet av den dødelige sykdommen Middle East Respiratory Syndrome (Mers) i mai førte til at utenlandske turister kansellerte reiser til Sør-Korea.

Dette rammet økonomien hardt. Myndighetene har godkjent et tilleggsbudsjett på nesten 100 milliarder kroner for å støtte reiselivssektoren og lavinntektsfamilier som er hardest rammet av den svake økonomiske veksten.

- Det verste er over nå og den sørkoreanske økonomien bør ta seg opp de neste kvartalene – støttet av finans- og pengeøkonomiske tiltak, sier Asia-økonom Krystal Tan hos Capital Economics.

Den økonomiske veksten i andre kvartal er det laveste på to år og eksporten, som utgjør mer enn halvparten av økonomien, har falt i år.

Den japanske finansinstitusjonen Nomura forventer at den sørkoreanske sentralbanken vil foreta et rentekutt tidlig på høstparten for å støtte opp rundt den økonomiske aktiviteten.

Markedene

Kinesiske myndigheters støttetiltak har sendt aksjemarkedene høyere ved Shanghai-børsen. Frykten for et nytt, kraftig børsfall har latt vente på seg. Småaksjonærer er i ferd med å rydde opp i marginlån de påtok seg under det forrige aksjerallyet i vår.

Gullprisen har tatt seg svakt opp i asiatisk handel etter å ha falt sammenhengende de siste 10 handelsdagene. Dette er den lengste nedgangen på nesten 20 år.

Resultatsesongen er underveis i Asia. Den sørkoreanske bilprodusenten Hyundai kommer med kvartalsresultater senere på torsdag. Det forventes at driftsresultatet har falt med over 15 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Årsaken er en sterk valutakurs sammenlignet og intens konkurranse med Toyota og Nissan i USA og Europa.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no