Det er over fire år siden Apple lanserte nettbrettet Ipad. Trofaste Apple-brukere og investorer har vært utålmodige. De har ventet på «the next big thing» fra Apple.

En Apple fjernsynsskjerm, som skulle gjenskape tv-opplevelsen, har latt vente på seg.

Oktober-lansering for IWatch

Denne uken finjusterer det taiwanske it-selskapet Quanta Computer roboter og gjør seg klar til å starte masseproduksjon av en smartklokke som skal bære Apples logo. Quanta har tidligere produsert musikkspilleren Ipod og bærbare datamaskiner for Apple.

Quanta har de siste ukene foretatt testproduksjon av smartklokken, ifølge nyhetsbyrået Reuters og kilder i Asia. Masseproduksjonen skal starte i juli måned og smartklokken, som kan få navnet Iwatch, vil lanseres over hele verden i oktober måned – før julerushet.

Samsung, Sony og enkelte mindre leverandører har lansert smartklokker de siste to årene – med begrenset suksess. Samsung fikk kritikk for den første modellen, men har kommet noe bedre ut med oppfølgeren som selges sammen med smarttelefonmodellen Galaxy S5. Det er solgt få enheter.

Apple har satt seg høye mål. Basert på ordrer til asiatiske komponentleverandører regner Apple med å selge 50 millioner smartklokker det første året. Apple har hatt rundt 100 designere i jobb med å utvikle smartklokken i over to år.

Klokken vil komme med en 2,5 tommer, svak rektangulær skjerm fra det sørkoreanske selskapet LG. Analytiker Brian Blair besøkte asiatiske underleverandører nylig og han mente at skjermen vil være oval. Det er mulig Apple lanserer to ulike modeller.

Et singaporsk selskap, som har spesialisert seg på å utvikle små sensorer, skal levere teknologien som blant annet måler pulsen. Quantas aksjekurs har steget med 22 prosent i år.

Skeptiske forbrukere

Apple har registrert over 80 patenter i USA, Japan og Europa for teknologi og funksjoner som forventes å komme i de kommende modellene.

Markedet for «kroppsnær teknologi», hvor smartklokker inngår, forventes å tredobles i 2014, ifølge IDC. Til sammenligning vil smarttelefonmarkedet vokse med 23 prosent i år – ned fra fjorårets salgsvekst på 39 prosent sammenlignet med 2012.

Mange er skeptiske til om brukerne er interessert i nye kroppsnære produkter som briller med innebygd dataskjerm og kamera, eller smartklokker. I San Francisco, hvor flere tusen brukere har kjøpt Google Glass, er det forbudt mange steder å bruke brillene innendørs.

Citigroup tror Apple kan ha skutt gullfuglen - igjen. Det var utallige skeptikere da Apple lanserte musikkspilleren Ipod like etter årtusenskiftet. Det var stor konkurranse fra MP3-spillere.

Da smarttelefonen Iphone ble lansert i 2007 lå de mest optimistiske anslagene lå på 10 millioner solgte enheter i året. Apple har de siste kvartalene solgt mellom 35 og 50 millioner.

- Dette kan bli en seks milliarder dollar mulighet for Apple, med en betydelig oppside hvis de klarer å skape noe fullstendig nytt, slik de gjøre med Ipod – noe forbrukerne ikke engang visste de hadde behov for, sa Citigroup-analytiker Oliver Chen til Bloomberg tidligere i år.

RBC Capital Markets tror Apple kan omsette klokker for 11 milliarder dollar i året.

Swatch avventende

Den globale klokkeindustrien vil omsette for rundt 60 milliarder dollar i år. Den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch, som har en børsverdi på 29 milliarder sveitsiske franc (198 mrd. Kroner), vil foreløpig ikke å kaste seg inn i dette markedet.

- Du vil ikke se oss delta i et race over hvem som kan introdusere noe først. Det er stor motstand hos forbrukerne, så vi vil vente. Jeg har tro på smartklokken, men ikke som en erstatning for tradisjonelle klokker, sier konsernsjef Nick Hayek til Bloomberg News denne uken.

De tradisjonelle klokkeprodusentene kan gå i kompaniskap med elektronikkselskapene og utvikle modeller i fellesskap. Swatch har en verdensomspennende nettverk med distributører og forhandlere som samarbeidspartnere kan få tilgang til.

Samsung tror smartklokker om kort tid vil bestå av standardiserte komponenter – tilsvarende dagens smarttelefoner. Det sørkoreanske selskapet er åpen for samarbeid.

- Alle venter på Apple og Swatch med å lansere smartklokker. Per i dag har ikke de to selskapene hoppet ut i vannet. Swatch vil garantert vente og se hvordan Apples svar blir før de slår følge, sier analytiker Rene Weber hos Bank Vontobel i Zurich til Bloomberg News.

Markedene

Den svake oppgangen ved New York-børsene igår har fortsatt i Asia i dag med små bevegelser og mangel på kursdrivende nyheter. Samleindeksen MSCI Asia Pacific Index har klatret de siste seks ukene og ligger på det høyeste siden 2008.

Gullprisen har steget med 3,4 prosent i løpet av natten og oppgangen fortsetter i Asia i dag. Prisen på en unse ligger på 1325 dollar.

Det indiske børstilsynet vil tvinge børsnoterte selskaper til å la andelen fritt omsettelige aksjer ligge på minimum 25 prosent innen tre år. I dag sitter den indiske staten og rike familier på eierposter på over 90 prosent i enkelte selskaper.

Asiatiske aksjemarkeder:

Japan, Nikkei 225: 15415,95 (0,36%)

Hong Kong, Hang Seng Index: 23232,98 (0,28%)

Kina, Shanghai SE Composite: 2013,09 (-0,53%)

Sør-Korea, Kospi Composite Index: 1968,09 (-1,22%)

Taiwan, TSEC Weighted Index: 9309,95 (-0,07%)

India, BSE Sensex: 25201,8 (0,00%)

Thailand, SET Index: 1465,23 (0,23%)

Singapore, Straits Times Index: 3266,09 (-0,09%)

Malaysia, FTSE Bursa KLCI: 1879,66 (-0,10%)

Indonesia, Composite Index: 4871,51 (0,15%)

Filippinene, SE Composite: 6734,2 (0,52%)

Australia, All Ordinaries: 5425,9 (-0,38%)

Les også:
Frykter redere uten ansikt
Bevisjakt hos meglerkjemper
Mediesky investor gikk på en smell i 2012 - nå håver han inn igjen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.