Apple la frem skuffende kvartalsresultater denne uken. Analytikere begynner å spørre hvor den fremtidige veksten skal komme fra og om selskapet vil være i stand til å levere et nytt banebrytende produkt som Ipod, Iphone og Ipad i sin tid var.

Iphone-tretthet

I første kvartal ifjor økte salget av smarttelefoner med 21,1 prosent sammenlignet med i 2014. Etter tre måneder viser salgsstatistikkene et fall på tre prosent fra 345 millioner enheter ifjor til 334,6 millioner enheter i år, ifølge Strategy Analytics.

- Dette er første gang siden det moderne smarttelefonmarkedet startet i 1996 at leveransene på verdensbasis har falt på årsbasis. Smarttelefonveksten avtar på grunn av økt markedsdekning i store markeder som Kina og forbrukerne er forsiktige da de frykter utsiktene for verdensøkonomien, sier direktør Linda Sui hos Strategy Analytics i en kommentar.

Vinneren er de kinesiske smarttelefonprodusentene. Huawei solgte ti millioner flere enheter enn ifjor og økte markedsandelen fra fem til 8,5 prosent. Oppo, som nesten utelukkende er å finne i fremvoksende markeder, nesten fordoblet markedsandelen.

Apple er den store taperen.

- Apple opplever Iphone-tretthet og det er økt press for at Apple skal komme med en ny design som sier «wow» - som er annerledes enn den standardiserte rektangulære formen, sier direktør Neil Mawston.

 

Ny kinesisk superstjerne

Kina og fremvoksende markeder har vært et viktig område for vekst for Apple og Samsung. Det kinesiske markedet begynner å bli mettet og kinesiske produsenter tar markedsandeler fra Apple og Samsung. Samsung er ikke å finne blant de fem største smarttelefonprodusentene i Kina.

«Kinesiske smarttelefonleveranser falt med fem prosent i første kvartal sammenlignet med ifjor. Den kinesiske smarttelefonveksten er avtagende på grunn av marketsmetning, økte lagre og økonomiske motvinder. Til tross for nedgangen er Kina fortsatt verdens største smarttelefonmarked og står for nesten en tredjedel av det globale smarttelefonsalget i kvartalet», sier Linda Sui hos Strategy Analytics i en rapport.

Huawei er markedsleder i Kina, men det er nykomlingen Oppo som er den store overraskelsen. Selskapet solgte over 13 millioner smarttelefoner i kvartalet og tok en markedsandel på 12,8 prosent. Apples markedsandel falt fra 12,3 til 11 prosent.

«Oppo er superstjernen i dette kvartalet og har kjørt forbi Xiaomi til å bli den nest største smarttelefonleverandøren i Kina», sier Neil Mawston hos analyseselskapet.

Et liv etter smarttelefoner?

Samsung Electronics kvartalsresultater viser en vekst i driftsresultatet på 12 prosent sammenlignet med for ett år siden. For første gang på to år er det mobildivisjonen som står for det meste av overskuddet for selskapet som også produserer komponenter og annen elektronikk, blant annet flatskjermer.

Omsetningen økte med 5,7 prosent til 49800 milliarder won (354 milliarder kroner). Driftsresultatet endte på 6700 milliarder won (47,6 mrd. kroner). Dette var bedre enn selskapets egne prognoser for kvartalet.

Selskapet lanserte nye toppmodeller i Galaxy-serien i begynnelsen av mars. Disse er blitt godt mottatt av kundene og det forventes et salg på over 50 millioner enheter av Galaxy S7-serien. Salget har vært rundt 50 prosent bedre siden lanseringen sammenlignet med forgjengeren S6, som kom i fjor, ifølge en rapport fra Counterpoint Research.

- Hvis salgsveksten holder seg på dette nivået vil S7-salget være klart bedre enn forgjengerne. Vi har også lansert nye mellomklassemodeller i første kvartal. A-serien selger spesielt bra i Europa og Kina, mens J-serien selger godt i fremvoksende markeder, sa Samsung-direktør Lee Kyeong-tae under resultatpresentasjonen.

Analytikere og investorer har det samme spørsmålet til Apple og Samsung – markedslederne i smarttelefonrevolusjonen som startet for nesten ti år siden.

- Markedet lurer fortsatt på hva som vil bli den neste vekstdriveren for Samsung og hvordan livet for Samsung vil fortone seg etter smarttelefoner, spør analytiker Dohoon Lee hos CIMB Securities overfor Bloomberg News.

Markedene

Det har vært børsfall over hele Asia på fredag formiddag med et fall på over en prosent ved de største børsene. Dette har snudd litt bed lunsjtider med en svak oppgang i Kina.

Japan holder stengt i dag, men den japanske valutaen har styrket seg mot amerikanske dollar. Yenkursen er på det sterkeste siden høsten 2014 etter at den japanske sentralbanken helt overraskende bestemte seg for ikke å komme med nye lettelser på torsdag.

Yenkursen har styrket seg med nesten fire prosent de siste 24 timene.

- Det virker som at sentralbankene til en viss grad har gått tomme for ammunisjon. Vi kommer til det stadiet hvor det er begrensninger på hva mer de kan gjøre. Dette peker på skjøre utsikter med fortsatt høy risiko, sier leder for formuesforvaltning hos Craigs Investment Partners i USA, Mark Lister, til Bloomberg.

Yenkursen ligger på 107,35 mot en amerikansk dollar. De tre siste månedene har den japanske valutaen styrket seg med 13 prosent mot amerikanske dollar.

Les også: Pyramidespill på kinesisk: Vilt pengeforbruk og pene ansatte

Asia i dag: Apple møter veggen i Asia  

Hold deg oppdatert på DN Investor

Anbefalt fra DNtv:
Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert:

Trumps utenrikspolitikk: - America first
Donald Trump vil ruste opp de amerikanske væpnede styrkene om han blir president. De andre NATO-landene må betale sin del, hvis ikke må USA la disse landene forsvare seg selv, vi har ikke noe valg, gjentok Trump i en ventet tale om utenrikspolitikk.
02:06
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.