Tesla har ambisjoner om å tidoble salget av elektriske biler. Toyota har sine egne planer. Nå starter produksjonen av en hydrogendrevet bil. Elon Musk latterliggjør Toyota-satsingen.
Japanske Toyota er verdens største bilprodusent med en årsproduksjon på rundt 10 millioner personbiler. Tesla er som en mygg med en produksjon på rundt 35000 enheter av Model S i 2014. Målet er, ifølge grunnlegger Elon Musk å passere en halv million i 2020 og «mange millioner i 2025».
Eksperimentell modell
Tesla vil få hard konkurranse fra de etablerte bilprodusentene. Flere har lansert elektriske biler og en rekke nye modeller fra de etablerte bilprodusentene vil bli å finne på veiene før 2020.
Toyota går sine egne veier. Denne uken startet produksjonen av Mirai-modellen, som kan oversettes til «fremtid» på japansk. Denne vil benytte hydrogen brenselceller som konverterer komprimert hydrogengass til elektrisitet. Utslippene fra bilen er ren vanndamp.
- Det er på tide å starte hydrogenepoken, sier statsminister Shinzo Abe, som støtter prosjektet.
Foreløpig er dette en eksperimentell modell fra Toyota med en produksjon på 2-3000 enheter årlig frem til 2017. Bilene bygges for det meste manuelt.
Toyota ønsker å lære opp ansatte på å bygge modellene og finne ut hvordan modellene kan masseproduseres til en billig pris i fremtiden.
I motsetning til elektriske biler, som tar lang tid å lade, vil hydrogenmodellen fra Toyota kun bruke tre minutter på å lades. Prisen på Toyota-modellen vil ligge på rundt 45000 dollar i California – rundt halvparten av hva Teslas Model S koster i delstaten.
California planlegger å ha et nettverk bestående av 100 ladestasjoner for hydrogenbiler i 2020. Toyota har bygd ladestasjoner i Japan og ønsker å bygge et nettverk av stasjoner i nøkkelmarkeder.
Kritikk fra Musk
Tesla-grunnlegger Elon Musk er svært kritisk til Toyota-modellen og teknologien de satser store beløp å få kontroll over. Han har kalt satsingen som «svært dum» og hydrogenceller har fått karakteristikken «idioticeller».
- Hvis du skal velge en energikilde som utgangspunkt er hydrogen svært dumt å velge. Selv under de beste forhold vil ikke hydrogen vinne mot dagens batterier. Dette gir ingen mening, og det vil bli klart for alle de neste årene, sa Musk nylig.
Les også:
Flere elbiler skal utfordre Tesla
Tesla ute og kjører i Kina
-Når gode ideer deles, kan store ting skje
Alle egg i én kurv
Analytikere er ikke like bestemte i sine konklusjoner og mener at Musk har egeninteresser og frykter konkurrentene. Han har også en strategi hvor Tesla og solenergiselskapet Solar X er sentrale komponenter.
- En kan forvente at Musk gir disse kommentarene om hydrogen, gitt at han selger elektrisk biler. Hans hovedidé er å gå vekk fra fossile energikilder. Han ønsker å bygge ladestruktur som står i garasjen og vil endre måten energi samles inn og lagres i dette landet, sier sen senioranalytiker Carter Driscoll hos MLV & Co. til International Business Times.
Toyota var tidlig ute med hybridmodellen Prius før årtusenskiftet og har et stort forsknings- og utviklingsbudsjett i tillegg til over 60 milliarder dollar i reserver.
Den japanske bilprodusenten avskriver ikke batteriteknologien som Tesla er basert på, men ønsker å ha flere alternativer.
- Hvis jeg var i en posisjon hvor jeg også hadde lagt alle eggene i samme kurv ville jeg kanskje ha gitt de samme kommentarene, sier Toyota-direktør Bob Carter til Washington Post.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.