På tirsdag var deler av forsiden av den internasjonale utgaven av New York Times blank hos abonnenter i Thailand. Inne i avisen var nesten en hel side erstattet med et hvitt felt.
Det thailandske trykkeriet tok ikke sjansen på å trykke en artikkel som var sterkt kritisk til den thailandske militærjuntaens håndtering av økonomien. Det er reiselivssektoren som for tiden holder liv i økonomien. Privat forbruk, investeringer og eksport faller.
Økonomi i krise
Den økonomiske veksten i Thailand har vært den laveste i Øst-Asia i flere år. Årsaken er blant annet de politiske konfliktene og gatedemonstrasjonene som paralyserte Bangkok og det politiske landskapet. En storflom i 2011 rammet også økonomien hardt.
Den avsatte regjeringen prøvde å få kontroll med verdens rismarked og subsidierte kjøp av ris fra landets bønder. Resultatet er at over 18 millioner tonn ligger på lager og råtner. Regningen til staten er på over 100 milliarder kroner.
Vestlige investorer har vært avventende og har ikke foretatt større nye investeringer i Thailand de siste årene. Sørkoreanske elektronikkselskaper har flyttet enkelte fabrikker til Vietnam hvor nye, moderne industriparker ved havneområdene står klare.
Militærjuntaen, som har lovet å avholde demokratiske valg i 2017, godkjente på tirsdag nye samferdsels- og infrastrukturprosjekter på 1800 milliarder baht (440 mrd. kroner). Nye jernbanestrekninger skal knytte Thailand mot nabolandene og det skal bygges nye motorveier.
- Totalt dreier det seg om 20 prosjekter. Seks prosjekter er åpne for bud nå og alle prosjektene skal være under bygging i 2017, sier samferdselsminister Arkhom Termpittayapaisith til Bangkok Post.
Historisk satsing
De offentlige investeringene skal øke den økonomiske veksten med en prosent årlig de neste tre årene.
- Dette er en historisk satsing. Aldri tidligere er det satt inn så store ressurser og investeringer på infrastrukturprosjekter. 2016 og 2017 vil bli infrastrukturårene for den thailandske økonomien, sier Arkhom til Reuters.
Målet er å gjøre Thailand til et senter for Indokina med moderne jernbanenettverk fra grensene til Laos, Kambodsja, Myanmar og Malaysia. Dette er også en del av det kinesiske «Silkeveiprosjektet».
- Hvis vi klarer å skape et en tilkobling vil dette bli en arv for fremtiden, sa samferdselsministeren.
Kina mot Japan
Kina og Japan har vært i forhandlinger de siste ni månedene om å bygge hurtiggående jernbanenett i Thailand.
På onsdag ble det bekreftet at Thailand har kansellert en intensjonsavtale med Kina på bygging av en to jernbanestrekninger på 867 kilometer – blant annet en fra grensen til en thailandsk havn ved gulfen.
Årsaken er uenighet på renten på lån Kina har tilbudt og et thailandsk krav om at Kina skal kjøpe landbruksprodukter fra landet, blant annet rågummi.
Japan, som har nullrente, er i stand til å tilby bedre betingelser – godt under to prosent rente. Japanske selskaper har siden 1960-tallet vært de største investorene i Thailand, hvor japanske bilprodusenter har over 80 prosent av markedet.
Japanske myndigheter ser på Thailand som et strategisk senter for Sørøst-Asia for fremtiden hvor de kan konkurrere effektivt med Kina. Det eksisterer også børste støvet vekk fra Japans planer fra andre verdenskrig om å bygge jernbane fra Thailand til Myanmar og videre til India. Denne historien ble fortalt i den britiske filmen «Broen over Kwai» fra 1957.
Det statlige planleggingsbyrået i Thailand forventer en økonomisk vekst på 2,9 prosent i 2015 og mellom tre og fire prosent i 2016. Filippinene, Indonesia og India forventer en økonomisk vekst på mellom seks og åtte prosent i 2016.
Markedene
Det er liten aktivitet ved børsene i Asia på onsdag formiddag. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen har falt under 20000-nivået. Investorer venter på signaler fra OPEC på fredag for å se om det blir endringer i oljeproduksjonen.
De amerikanske sysselsettingsstatistikkene for november kommer også om to dager og vil gi en klarere indikasjon på om det blir en renteøkning i USA allerede om to uker.
Ifølge CME Group FedWatch er sannsynligheten for en renteøkning i desember på 75,2 prosent. http://www.cmegroup.com/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html
DN Direkte vil følge markedene fra Asia til Europa de neste timene. Økonomiske statistikker og kommentarer fra sentralbanker og politikere denne uken vil påvirke rentenivået og verdensøkonomien for 2016.
Følg oss på DN Direkte. http://www.dn.no/dndirekte/marked/
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.