Den asiatiske framgangen skjedde i et marked som opplevde sitt verste år siden 1983, selv om oppgang i desember til en viss grad reddet situasjonen. Til sammen ble det solgt 10,43 millioner biler, mot normalt 15-17 millioner.

For de aller fleste bilprodusentene var det nedgang i salget, men nedgangen var mindre for de asiatiske enn for de amerikanske.

Asiatiske produsenter kapret 47,4 prosent av markedet i 2009, opp fra 44,6 prosent året før, mens de tre store amerikanske, General Motors, Ford og Chrysler, til sammen hadde 44,2 prosent, ned fra 47,5 prosent.

Så sent som for fem år siden hadde de amerikanske produsentene 60 prosent av markedet, og for ti år siden 70 prosent.

Europeiske produsenter hadde en markedsandel på 8,4 prosent.

Blant de amerikanske måtte de to konkursrammede produsentene General Motors og Chrysler se salget synke ytterligere, mens Ford kunne vise til økt markedsandel.

Noen av de største vinnerne på det amerikanske markedet i fjor var sørkoreanske produsenter. Foruten japanske Subaru var det bare sørkoreanske Hyundai og Kia som økte både salget og markedsandelene.

General Motors holder på førsteplassen med en markedsandel på 19,8 prosent, ned fra 22,2 prosent i 2008, mens Toyota fortsatt er nummer to med en markedsandel på 17 prosent. Ford økte fra 14,4 til 15,5 og holder på tredjeplassen, mens Honda er nummer fire med 11 prosent, foran Chrysler. (©NTB)

Her kan du lese om det norske markedet: Bilsalget 2009 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.