Selskapet estimerer en negativ resultatpåvirkning på mellom 650 og 700 millioner svenske kroner frem til 7. mai.
Dette inkluderer avlyste bookinger i perioden frem til 7. mai samt kostnader SAS har hatt for å ta hånd om kunder som har blitt rammet, slik som alternativ transport og tilbakebetaling av utlegg for hotellovernattinger.
I april transporterte SAS 1,6 millioner passasjerer mot 2,2 millioner i samme måned ifjor. Et fall på 28,1 prosent.
Kabinfaktoren ble også negativt påvirker og sank med 2,9 prosentpoeng 69,6 prosent. Trafikkforstyrrelsene antas å ha påvirket kabinfaktoren negativt med rundt ni prosentpoeng.
Yielden, som er et mål på den gjennomsnittlige billettprisen, sank med 10,1 prosent i mars.
Yieldutviklingen i april er usikker på grunn av trafikkforstyrrelsene, men forventes å fortsatt være lavere enn samme måned foregående år.
– I tillegg til skaden passasjerene har blitt rammet av, har flyindustrien totalt sett tapt over 25 milliarder svenske kroner på grunn av stengningen av luftrommet. Dette er en naturkatastrofe, og dermed en hendelse som man ikke kan forsikre seg mot i vår industri. Sammen med vår bransjeorganisasjon AEA jobber vi for kompensasjon fra EU og de skandinaviske landene, basert på en modell som unngår konkurransevridning, sier konsernsjef Mats Jansson i SAS i en pressemelding.
Saken oppdateres(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.