Volkswagen Tiguan har vært en suksess for merket på det norske markedet etter at den kom i 2007, og nesten 10.000 Tiguaner er registrert her i landet, noe som gjør den til en av de mest populære kompaktsuvene på markedet. I år har salget fått et nytt lite oppsving, for bilen har fått en lett oppfreshing.
I DNs test ble den i 2007 hyllet som en superbil for sitt segment:
"Hadde bare motoren hatt enda lavere utslipp, ville totalpakken vært nær uslåelig, og dermed uten åpenbare svakheter."
Vel, nå er den oppdaterte utgaven på plass, utenpå er det ikke store endringene å se, annet enn at den har fått den samme grillen som alle andre folkevogner, og dermed ser ut som en litt krympet utgave av storebror Touareg.
Under panseret derimot har Volkswagen gjort viktige endringer. Der den første Tiguan med diesel og automatgir var tørst, har nå forbruk og utslipp kommet seg ned på et mer akseptabelt nivå. Det gjør selvfølgelig også at prisen blir hyggeligere.
Vår testbil med 140 hestekrefter sterk dieselmotor og dsg-automatgirkasse i kombinasjon med firehjulsdrift, klarer seg ifølge produsenten med 0,62 liter på mila, noe som gir et utslipp på 158 gram per kilometer. Det er fremdeles et stykke unna gjennomsnittet på 137 gram per kilometer for dieselbiler registrert i Norge hittil i år, men langt bedre enn de 199 grammene tilsvarende modell slapp ut da Tiguan ble lansert.
I kombinasjon med den glimrende dsg-kassen er tolitersdieselen som skapt for denne bilen. Den er passelig sterk, man mangler aldri krefter, og girskiftene går raskt unna. Motoren er heller ikke plagsomt støyete.
På veien er det ikke noe å si på egenskapene til Tiguan. Den er av de stivere kompaktsuvene på markedet, selv om den har fått bedre fjæringskomfort enn forgjengeren. Men den har en relativt presis styring, og en kvikkhet i seg som gjør at det ikke er noe problem å sitte mange timer i strekk på landeveien her. Under press føles den trygg, og går det for fort unna i svingen understyrer den forutsigbart.
Man sitter høyt og fint, med god utsikt, og kvalitetsopplevelsen fra førerplassen er på sedvanlig bra folkevognvis, og gjør dette til en av de bedre kompaktsuvene, synes vi.
Når plassen bak og til bagasjen også er bra, er det vanskelig å dele ut spesielt mye pepper til Tiguan denne gangen også.
En viktig nyhet med denne oppdateringen er at Tiguan nå også finnes i forhjulsdreven utgave. Da må du ta til takke med 110 hestekrefter, men sparer til gjengjeld 100.000 kroner. Innstegsprisen blir dermed rett under 300.000 kroner, noe som må sies å være bra.
Fremdeles er det heldigvis litt selvresepkt igjen i folk, så tre av fire Tiguaner registrert i år har drift på alle fire. Noen terrengbil blir ikke Tiguan, men opp til hytta kommer du deg.
Selv om Volkswagen var tregt ute med Tiguan som et alternativ i kompaktsuvklassen, har den fått en lang rekke nye konkurrenter etter at den ble lansert for fire år siden. Koreanerne har søskenmodellene Hyundai ix35 og Kia Sportage, som begge byr på mer plass til en rimeligere penge enn Volkswagen kan tilby. I den andre enden av prisskalaen har Volvo kommet med sin XC60 som er noe større, og har enda mer prestisje enn Tiguan. Den blir dermed mer en konkurrent til konsernfetter fra Audi, den nye Q3. Neste år får den også hard konkurranse fra den nye kompaktsuven Mazda CX-5.
På en nesten umerkelig måte har Tiguan blitt et lite hakk bedre, og hevder seg fremdeles i toppen blant kompaktsuvene. Tiguan hadde definitivt vært med i vurderingen, selv om den ikke er av de mest spennende bilene på markedet.
Les også: Volkswagen entrer nytt segment (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.