Elbilen vi hittil har sett fra Audi er superbilen e-tron som debuterte under bilutstillingen i Frankfurt ifjor høst.

I Geneve i vår debuterte den nye småbilen A1, og på Audi-standen stod det også en A1 e-tron. Nå skal bilen testes ut i Münchens gater, skriver den britiske nettavisen Auto Express.

Range-extender
Bilen vil ha en elektrisk motor som yter omkring 100 hestekrefter, og kan drive den opp i en fart på 130 km/t, og rekkevidden er på nesten 50 kilometer. Det høres kanskje ikke stort ut, men denne bilen har også en liten wankel-motor i bagasjerommet, som starter og lader batteriet, slik at rekkevidden blir utvidet til omkring 250 kilometer.

Kombinasjonen skal gi et forbruk på omkring 0,23 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 45 gram per kilometer.

Forskningsprosjekt
Prosjektet er et samarbeid mellom Audi, strømleverandøren E.ON, kommunen München og det tekniske universitetet i München. Ved hjelp av en smartphone-applikasjon, skal bruken av elbilen registreres, men også annen transportadferd.

Audi-sjef Rupert Stadler bekreftet at firmaet jobbet hardt for å lage en elektrisk bil program som skal være et reelt alternativ til biler med konvensjonelt drivstoff.

- Vi er opptatt av en helhetlig tilnærming til alle sider av emnet. Vi håper at denne flåtetesten vil gjøre oss i stand til å få bred innsikt i atferd, men også forventningene våre kunder har til elektriske biler, sa Stadler, ifølge Auto Express.

Under bilutstillingen i Paris i månedsskiftet september/oktober er det ventet en takløs utgave av super-elbilen e-tron.

 

Les test av Audi A1: Mini-Audi med suksessformel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.