Audi-importøren Møller Gruppen har fått de første Audi Q7ene på norsk jord. I to dager har dn.no kjørt Audis nye prestisjemodell.
Hvis du ser en Audi Q7 Quattro skjødesløst parkert i et fotgjengerfelt til sommeren, så er ikke nødvendigvis eieren en arrogant riking. Mest sannsynlig står den der fordi eieren ikke klarer å lukeparkere den eller finner en luke som er stor nok.
King of the road
For den nye Q7en er gigantisk. Bilen er over fem meter lang og to meter bred. Det gjør den nesten umulig å lukeparkere i bygater eller manøvrere i et trangt parkeringshus. Bilen er større enn konkurrenter som Mercedes M-klasse, Volvos XC90 og BMWs X5. Audi Q7 er dermed først og fremst for folk som har egen garasje både hjemme og på jobben.
Størrelsen gjør dette definitivt til en bil for landeveien. Og på landeveien er Audi Q7 Quattro konge.
To motorer
Motoralternativene er enkle i Audis nye SUV. Valget er enten bensin eller diesel.
Valget står mellom treliters turbodiesel som gir 233 hestekrefter og et moment på hele 500 Nm. Bensinalternativet er en 4,2 liters V8-er som yter 350 hester (440 Nm).
Etterhvert vil også en ny 3,6 liters V6 med 280 hestekrefter bli tilgjengelig.
Ifølge informasjonsdirektør Paul Hegna i Møller Gruppen velger 90 prosent av kjøperne så langt dieselversjonen. Det skyldes ikke bare at diesel er populært om dagen, prislappen gjør at bensinversjonen kun er for spesielt interesserte.
Mens dieselmotoren koster 846.700 kroner, må V8-entusiastene bla opp 1.231.700 kroner. Og det er bare startprisen. I tillegg kommer nemlig ekstrautstyret og her er det mye snadder som man må ha. Ifølge Paul Hegna kjøper de nye Q7-eierne ekstrautstyr for rundt 150.000 kroner.
Mye ekstra snadder
Og listen over ekstrautstyr er velfylt.
Av elektronikk-godbiter nevner vi en ny funksjon i ESPen (det elektroniske stabilitets-programmet). "Panic Recognition" registrerer hvis føreren går raskt av gasspedalen. Da forhåndsfylles trykket i bremsesystemet på et øyeblikk slik at bremsesystemet reagerer raskere hvis føreren kaster seg på bremsen.
Audi har også utviklet en blindsone-assistent som ekstrautstyr. Den radarovervåker området bak og på venstre side av bilen og varsler føreren via et lys i sidespeilet og et alarmsignal hvis du prøver å skifte fil med en bil i blindsonen.
Annen teknologi er parkeringsassistenten, som piper hvis du er i ferd med å rygge på noe eller noen. Den avanserte versjonen av parkeringsassistentpakken hjelper deg også med å beregne avstanden til hindring bakover. Via et kamera bak og tv-skjerm på dashbordet viser systemet grafisk hvor mange billengder du har bakover til hindringen, i tillegg til linjer som til enhver tid viser deg hvor bilen vil ende opp hvis du fortsetter å rygge med det samme rattutslaget. Dette er elektronikk som kommer godt med når du skal rygge en doning som er fem meter lang.
Luftfjæring
Men førstevalget blant ekstrautstyret bør være adaptiv luftfjæring. Det koster 30.000 kroner ekstra, men er verdt hver krone. Med adaptiv luftfjæring kan du med et knappetrykk endre bilens egenskaper fra komfortabel duving over humpete veier til et langt hardere sportsoppsett som gir god kjørefølelse og ikke krenger i svinger.
Etter at dn.no i løpet av to dager har prøvd ut bilen på norske og svenske veier av varierende kvalitet, synes luftfjæring som en god investering. Etter noen kilometer med telehiv og dårlig vedlikeholdt asfalt redder luftfjæringen deg i å føle deg rundjult når du går ut av bilen. Luftfjæringen kan også stilles inn for terrengkjøring og bilen kan heve seg så du totalt år en bakkekl#229 på 24 centimeter.
Trives best på asfalt
Audi markedsfører den nye Q7en som en sportslig SUV. Det går på bekostning av terrengegenskapene. Dette er en bil som kan klatre opp den siste glatte bakken til hytta og enda litt, men det er ingen utpreget terrengbil. Så er det nok heller ikke mange eiere som planlegger å kjøre sin Q7 i ekstreme terreng heller. Derimot er den faktisk sportslig og det er ingen liten utfordring å få til på en bil som veier over 2,2 tonn.
Til tross for at bilen er stor, har bilen en sportslig Audi-følelse. Q7 er ikke like høy som endel av konkurrentene og det bidrar til at bilen på ingen måte føles topptung.
Herlige motorer
Dieselmotoren som de fleste Q7-kjøpende nordmenn vil velge, er en livlig og sterk motor. Til sammenligning har for eksempel D5-motoren i Volvos XC90 185 hester og 400 Nm.
Dieselmotoren har et herlig trekk gjennom hele registeret og gjør 0 til 100 på 9,1 sekunder. Motoren er virkelig i sitt ess på landeveien og forbikjøringer med aksellerasjon fra 60-70 kilometer i timen og oppover går som en lek. Motoren trives godt også over hastigheter hvor man med norske fartsgrenser må fjerne høyrefoten fra pedalen.
V8-råskinn
Gasspedal-frustrasjoner vil være en enda hyppigere lidelse for Audi-folket som velger bensinalternativet i Audi Q7. Eneste bensinalternativ i Q7 foreløpig er et råskinn av en V8er med 350 hester. Ifølge Audi-importøren har rundt ti prosent av Q7-kjøperne til nå valgt verstingalternativet. Dette er kjøpere som vil være først med det største og råeste, og der får kjøperne valuta for pengene.
Den er stor og rå, men denne herlige motoren er dessverre lite egnet i Norge. Staten krever nesten 700.000 kroner i engangsavgift og i tillegg nås fartsgrensen alt for raskt.
Den flerstemte sangen fra V8eren under aksellerasjon bidrar sterkt til kjøreopplevelsen. Vår testversjon kom rett fra fabrikken og dermed ikke innkjørt. Motoren blir ifølge importøren enda litt bedre etter et par tusen kilometer. Ikke at vi savnet det. Q7 med V8 er rått. Det er imponerende hvor lett V8eren driver frem en så stor bil. Plutselig er bomstasjoner på motorveien en velsignet unnskyldning for å kunne gasse på igjen.
Sportsbil
Med V8eren under panseret og luftfjæringen innstilt på dynamisk er Q7en ikke bare sportslig, den er en 2,2 tonns sportsbil. Men med norske trafikklover kan V8-motoren nytes i kun 7,4 sekunder av gangen før høyeste fartsgrensen er nådd. Så hvis du ikke liker bilferier i Tyskland vil du aldri få brukt potensialet i denne motoren. Det er som å kjøpe en 72 fots Princess og bare bruke den på Bogstadvannet. Men kjøper du den, bør du vurdere å samtidig investere litt i oljeaksjer, for med litt frisk kjøring sluker den fort nærmere to liter på milen.
Det sportslige i Q7en skinner også gjennom bruk av siste generasjon Torsen-differensial som fordeler kreftene 40/60 prosent til henholdsvis for- og bakhjulsdriften. Det er den samme teknologien man finner i Audis råe sportsmodell Audi RS4.
Leveres som syvseter
Audi Q7 vil være aktuell for mange fordi det i likhet med Volvo XC90 er en SUV som også kan leveres som syv seter.
Som standard kommer bilen som femseter, men tross for bilens imponerende ytre mål, har Audi i likhet med blant andre Volvo XC90 og Mercedes ML valgt å utforme baksetet med kun to fullverdige sitteplasser. I midten er det kun et opphøyet halvsete. Det er uforståelig at Audis ingeniører ikke har utformet baksetet for tre personer, bilen er åpenbart stor nok til det.
I syvseter-versjonen er det to ekstra seter i bagasjerommet. De to eksta setene koster 8200 kroner. Men Audi-importøren påpeker selv at heller ikke dette er fullverdige seter. Ikke er de store nok og ikke er adgangen til setene så lett. Setene anbefales ikke for noen over 1,60 meter. Det er greit nok, det betyr at 7-seterversjonen er best egnet når du må kjøre poden og halve fotballlaget på trening.
Men det er altså verdt å merke seg at både de to bakerste setene samt midtsete ikke er helt optimale, så bilen kan egentlig kun frakte fire - til nød fem voksne personer på en behagelig måte.
Flyttebil?
Q7 leveres også som seksseter. I seksseter-versjonen er halvsetet i midten erstattet av en midtkonsoll med koppeholdere. Seksseter-versjonen koster 15.000 kroner ekstra, så det er dyre koppholdere.
Et pluss er at seteryggene på andre og tredje seterad enkelt kan legges ned helt eller delvis. Det gir bilen et anseelig lasterom som gjør at Q7-eierne ikke nødvendigvis trenger å leie flyttebil eller tilhenger når junior flytter på hybel. Med baksetene nedslått har bilen et lasterom på over 2000 liter. Med fem seter i bruk er lastekapasiteten 775 liter, også det bør gjøre pakking av bilen før ferien problemfri.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.