Sett deg inn i Audi S3, start motoren og la moroa begynne. Dette er en bil du ikke har lyst til å sette fra deg

Motor
S3 har den samme toliters turbomotoren som sitter i Audi TT og Volkswagen Golf GTI. I S3 presses det ut hele 265 hestekrefter.

Da jeg før jul kjørte TT Roadster med toliteren på 200 hestekrefter gikk smilet fra øre til øre. Smilet stivner ikke etter å ha satt meg inn i S3. S3en er i en helt annen klasse. Hvis TT Roadster er en sporty spreking, er Audi S3 en bodybuilder på en overdose stereoider. Du trenger ikke presse S3en særlig før villdyret våkner.

DNtv:Se video fra prøvekjøringen av Audi S3.

Dette er en ordentlig kjøremaskin som oppfordrer til "aktiv kjøring", eller bøllete kjøring for å være mindre politisk korrekt. Bilen trenger litt turtall for virkelig å våkne, og prøver du å dra bilen ut på girene blir du raskt overrasket av turtallssperren. Turtallssperren hjelper deg derimot ikke til å beholde førerkortet, for du kommer fort opp i hastigheter som gjør at det henger i en tynn tråd om lovens lange arm skulle ligge på lur.

 

Dempet
Til tross for potensielt vill oppførsel, oppfører S3 seg som en hvilken som helst annen bil i kompaktklassen hvis det er det du vil den skal gjøre. Normal kjøring går som en drøm. Det eneste som merkes av forskjell fra en vanlig A3, er at bilen er noe stivere, både i understell og fjæring. Allikevel er ikke dempingen så stiv at dette blir et problem, slik det kan bli i sportsbiler.

Det man derimot kan spørre seg om, er hvorfor noen vil ha en tredørs bil som A3. Det er håpløst å komme seg inn i baksetene og plassen er ikke all verden. Den herlige toliters turboen under panseret er ihvertfall en god unnskyldning for dem som har råd til S-versjonen.

Alternativer
Et lite skår i gleden er selvfølgelig prisen; S3 starter på 680.000 kroner. For 40.000 kroner mindre, får du en BMW 130i, den har fem dører og er like sterk som S3. I BMW får du en seksylindret motor på tre liter, men mister firehjulstrekken som S3 har. Det er stort sett bare bilentusiaster som ser forskjell på en A3 og en S3, men den lille BMW'en er kanskje enda mer diskret enn S3, men samtidig er ikke standard utstyrsnivå særlig imponerende.

Konklusjon: En rå bil med hysterisk morsomme kjøreegenskaper, men samtidig anonym og svært behagelig ved normal kjøring.

 
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.