Dette er de de første illustrasjonene på Audis kommende SUV som muligens får navnet Q6. Det vil i hvert fall være det logiske navnevalget dømt ut fra denne setningen i Audis pressemelding: "Størrelsesmessig vil den helelektriske SUV'en plassere seg mellom Audi Q5 og Audi Q7." Enn så lenge kaller Audi bilen "e-tron quattro concept".
Og bilen blir altså elektrisk, med et lithium-ion batteri plassert mellom hjulene under kupeen. Det sørger for lavt tyngdepunkt. Drivlinjen er inspirert av den elektriske superbilen R8 e-tron og består av tre elektriske motorer, en foran og to bak, som gir bilen firehjuldrift.
Bilen blir en naturlig konkurrent til Tesla Model X som skal debutere senere i år. Audi anslår rekkevidden til over 50 mil, noe som langt på vei vil matche Tesla. Lengste rekkevidde på dagens Model S er oppgitt til opp til 528 kilometer.
Blant annet sørger den lave luftmotstanden med en CW-verdi på 0,25 for den lange rekkevidden. Konseptbilen er første modell som følger Audis nye "Aerosthetics"-filosofi – "hvor tekniske løsninger brukes sammen med kreative designløsninger for å minske bilens luftmotstand. Bevegelige aerodynamiske elementer i fronten, på sidene og på baksiden av bilen vil forbedre luftstrømmene rundt bilen.", heter det i pressemeldingen fra Audi. Bilen er bygget fra grunnen av som en elbil, men er basert på Audis nye generasjon modulære plattform, som ifølge produsenten skal gibetydelig spillerom for ulike drivlinjer.
Konseptbilen debuterer på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september, mens en produksjonsmodell av bilen kommer på markedet i 2018.
Se DNs test av nye Audi Q7 på video:
Les også: Mercedes' nye innertier (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.