Paris, Frankrike: Først kjører en rekke Audi TT Roadster inn på scenen i Paris. Dette er Audis hovednyhet under den store bilutstillingen som åpnet forrige helg. Like etterpå kommer kanskje den mest spennende modellen merket viser frem i år. Konseptbilen "Audi TT Sportback" har fire seter og fem dører og utvider definitivt TT både størrelsesmessig og bruksmessig.
Første generasjon Audi TT Coupé kom på markedet i 1998, og var selve inkarnasjonen på en megler-bil. Bilen var blant annet hovedpremien i en konkurranse da dn.no ble lansert med brask og bram i 2000.
I høst kommer den tredje generasjonen ut på norsk asfalt og etterfølges til våren av Roadsteren vi nettopp har sett i Paris.
Foreløpig er det ingen som sier at vi kommer til å få se en femdørs-versjon av TT annet enn som konseptbil, men de tyske premiumprodusentene har en egen evne til å finne nisjer å fylle.
-I denne konseptbilen fusjonerer vi sportsbilen Audi TT med designen fra Audi A5 Sportback og Audi A7 Sportback til et mulig nytt medlem i Audi TT-familien, sier Audis sjef for teknisk utvikling, Dr. Ulrich Hackenberg.
TT Sportback skiller seg vesentlig i fysiske mål fra produksjonsmodellen, det må til for å få på plass to ekstra dører. Lengden er på 4,47 meter, det betyr 29 centimeter mer enn siste generasjon TT Coupé, og 25 centimeter kortere enn A5 Sportback. Bilen er seks centimeter bredere og tre centimeter lavere en coupéen med to dører. Akselavstanden er økt med 12 centimeter, til 2.63 meter.
I konseptbilen er LED-lysene supplert med laserlys-teknologi, som tilpasser seg automatisk til omgivelsene, og skal gi mye bedre rekkevidde på fjernlyset.
Som i nye TT kommer bilen med en stor skjerm bak rattet, der man tidligere hadde speedometer og turteller. Audi har valgt å kalle det en virtuell cockpit, med et digitalt instrumentpanel som viser all informasjon på en 12,3 tommers stor skjerm.
Innvendig har bilen fire individuelle sportsseter, og bagasjeplass omtrent som en VW Golf, 350 liter. Legges ryggen på baksetene ned, øker det til 859 liter.
Et slikt utseende er selvsagt ikke nødvendig hvis det ikke er noe spennende under panseret. I konseptbilen har Audi plassert en toliters bensinmotor som yter 400 hestekrefterog gir et dreiemoment på 450 Nm. Det finnes vel ikke den konseptbilen fra Audi som ikke har Quattro firehjulsdrift, og heller ikke denne slipper unna det.
Via automatgirkassen klarer bilen null til 100 km/t på 3,9 sekunder, mens forbruket ligger på 0,7 liter på mila. Ikke spesielt oppsiktsvekkende, så her er det tydelig at det er det ytre Audi har konsentrert seg om. Bilen er bygget på samme plattform som VW Golf og Audi A3, så den kan romme en lang rekke løsninger under panseret, også som ladbar hybrid.
Mye tyder på at TT Sportback er noe Audi mener alvor med.
Se bilder av andre nyheter fra Paris:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.