Til sommeren kommer en ny generasjon av Audis største suv Q7 på markedet, og prisen for de første motoriseringene er klare.

Minste motor er foreløpig en treliters V6-dieselmotor på 272 hestekrefter som starter på 939.000 kroner.

- Vi har betydelig interesse for nye Audi Q7 etter at vi forhåndsviste bilen til et større publikum her i Norge i mars, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Den andre modellen som foreløpig er prissatt er med V6-bensinmotor på 333 hestekrefter. Denne bilen koster fra 1.078.000 kroner. Til sammenligning koster Volvos nye XC90 med bensinmotor på 320 hestekrefter fra 1.010.000 kroner. Nå blir neppe noen av disse to modellene bestselgere. For Volvos del er det hybridmodellen med 400 hestekrefter og en pris fra 965.000 kroner som kommer til å ta mest av salget i den høyeste prisklassen, mens Q7 også kommer som ladbar hybrid, men prisen der er ennå ikke klar.

Les test av Volvo XC90: Volvoen er et solid svensk gull

-I løpet av året vil vi også starte lanseringen av flere motoriseringer; plug-in hybriden Audi Q7 e-tron quattro, som blir klasseledende på elektrisk rekkevidde, og en mindre TDI-motor. Vi er sikre på at nye Audi Q7 byr på den teknikken, komforten og luksusen som kundene etterspør i dette segmentet, sier Edvardsen-Eibak.

Norsk standardutstyr er blant annet seter i delskinn, elektrisk justerbare forseter, xenon plus med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, 18" aluminiumsfelger, DAB +, bluetooth-tilkobling, multifunkjonsratt, og lengdejustering av baksetet. quattro permanent firehjulsdrift, tiptronic automatgir og nødbrems er også standard på alle motoriseringer. Bilen kommer både som fem- og syvseter.

Audi har gjennomført en vellykket slankekur sammenlignet med forrige utgave, og har en vektreduksjon på opptil 325 kilo. Det betyr selvsagt også et redusert C02-utstlipp på opptil 28 prosent.

Som seg hør og bør på en toppmodell kommer Q7 med en del nyheter på ekstrautstyrslisten. Blant annet en tilhenger-assistent, der mange pinlige øyeblikk kan unngås ved at bilen selv styrer og parkerer tilhengeren i den posisjonen føreren stiller inn. I tillegg kommer en adaptiv cruise control med kø-assistent, som opptil 60 km/t foretar korrigerende inngrep for å holde bilen innenfor kjørefeltet uten at føreren selv må styre bilen, akkurat som Mercedes har på sin S- og C-klasse. En annen snedig nyhet er et radarsystem som registrerer biler eller syklister i nærheten av bilen for å varsle føreren mot faren for ulykker når man åpner døren.

Les test av Mercedes C-klasse: Leder deg på rett spor

Ellers består ekstrautstyrslisten av adaptiv luftfjæring, firehjulsstyring, virtual cockpit som i Audi TT, navigasjon med Google Earth/Google Street View, Matrix LED-lysteknologi og 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen.

DN skal prøvekjøre nye Q7 mot slutten av mai, følg med for våre inntrykk.

Les også: Her er bilen som fornedrer tyskerne

Mercedes utfordrer Volvos ladbare suv

Hard kamp om luksussuv-kunder  

 

Se video av konseptbilen Prologue Allroad:

Slik blir Audis neste storselger
Denne konseptbilen gir en god pekepinn på hvordan neste generasjon A6 vil se ut.
01:19
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.