Ingolstadt, Tyskland: Det er noen år siden den lekre coupéen A5 kom på markedet. Med utseende med seg, og heftige motorer, spesielt i S-utgaven, ble bilen en favoritt allerede da . Etter å ha kommet med både toppløse og femdørs-utgaver av A5, toppes hele familien nå med en superbil.
På papiret er det nesten for godt til å være sant. Audi RS 5 har nesten alle kvaliteter man kan ønske i en bil.
Bilen er altså bygget på Audis kanskje peneste karosseri noensinne, A5, drevet frem av en V8-motor på 4,2 liter og 450 hestekrefter som plantes i asfalten via den glimrende S tronic-kassen ut i alle fire hjul, med en standard 40/60 fordeling foran/bak. Det hele krydres med en sportsdifferensial som skal sørge for at kreftene plasseres enda mer dynamisk enn de ville gjort uten.
Motoren sies å være i nært slektskap med V10-motoren som sitter i den sterkeste Audi R8, og det er et slektskap som forplikter. Null til 100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, og til tross for kreftene, skal ikke bilen bruke mer enn litt over literen på mila, noe som i teorien ikke er så ille. Men skal du få det til, misbruker du en kapabel superbil med daukjøring og overdreven bruk av det syvende giret. RS 5 er uansett en bil der forbruket ikke er det som opptar oss mest.
Pur V8-glede
Er det rart vi så fram til å teste mesterverket på tyske autobahn, samt småveier på grensen til Østerrike? Vi setter oss godt til rette i hvite (!), behagelige skinnseter. Store forventninger får et lite tilbakeslag idet vi starter bilen, og forsøker å høre på den velkjente deilige brummingen fra en stor V8-er. Dette høres jo ikke ut som en V8?
Da kommer en behjelpelig Audi-ansatt og forteller at man åpner eksosspjeldet om man svitsjer Audis kjøreprogram ”drive select” fra auto til dynamic. Det gjorde vei i vellinga!
Hvilken lyd denne bilen lager! Alene er det verd nesten hele prisen for herligheten. Prisen er for øvrig ennå ikke satt, men antydes å ligge rundt 1,6 millioner kroner, da selvsagt uten nødvendig ekstrautstyr.
Dette er en typisk ”kjøre-med-vinduet-på-gløtt-for-å-høre-superlyden”-bil, og akkurat da ligger ikke forbruk og drivstofføkonomi fremst i hjernebarken. I lyskryss er det et must og en barnslig glede å sette girspaken i "N", legge armen i vinduskarmen og la høyrefoten leke seg med gasspedalen.
Autobahn-krysser
Lek med gasspedalen med girspaken i "S", gir enda en dimensjon til opplevelsen. Heldigvis er det ikke bare lyd og utseende som fungerer med denne bilen. Den er også herlig å kjøre. Dette er en bil som du uanstrengt kan cruise på autobahn i 250 km/t med. Eller 280 km/t, om du krysser av for det på ekstrautstyrslisten. (og, ja, den går så fort..). RS 5 akselererer faktisk raskt, selv når speedometernåla allerede ligger på 200 km/t. Imponerende!
Heldigvis er ikke bilen ensformet, og duger til annet enn motorveikjøring. Det går vel så bra på svingete fjellveier. Med massivt skyv, og antispinn-funksjonen deaktivert, er bilen nesten irriterende korrekt, og føles trygg i nær sagt hvilken som helst fart. Dekkene biter seg fast i underlaget, og det må ytterst provoserende adferd til for at det i det hele tatt skal antydes hjulslipp.
Styringen er presis, og ganske tung i "Dynamic"-modus, og man kan formelig kjenner sportsdifferensialen jobbe med å få de ytre hjulene med seg i kjapp svingkjøring. Drivlinjen er presis og bilen fremstår virkelig som en kjøremaskin.
Store bilder:
Nå manifisterer skinnsetenes bakdeler seg, akkurat som dongeribuksekledde føreres bakdeler på det hvite skinnet. De overdrevet pimpede skinnsetene i testbilen blir klamme, ved hastigheter som nærmer seg bilens makshastighet. Da utskilles en drøy andel svette, noe som ikke er heldig i skinnseter, som mer forsterker enn tilgir det. Skal du kjøre i 280 km/t med bilen, bruk bilbuksa fra Dressmann, eller gå for en mørkere hudtype.
Ellers er interiøret på sedvanlig Audi-vis ryddig og ordentlig. Det virker upåklagelig på kvalitet, men litt kjedelig, ettersom det kun en noen få RS-detaljer som skiller bilen fra en ordinær, "dødelig" A5.
Alt stemmer
Tesen før vi satte oss inn i bilen var at dette kunne være den beste Audien. Og RS 5 overbeviser.
Audi RS 5 er en drømmebil som leverer varene. Hvis det hensyntas bittelitt praktiske egenskaper i form av et brukbart baksete, er den kanskje verdens beste Audi.
For norske forhold er selvfølgelig A6 Allroad adskillig mer velegnet: Audis beste.
Konklusjon: Potent, vakker og deilig kjøremaskin. Inntil videre verdens beste Audi.
PS. Dagen etter prøvekjøringen av RS 5 opplevde vi noe vi ikke helt hadde forutsett: Vi fant en Audi-lillebror som kan måle seg med den glimrende RS 5. Den mindre TT RS.
Les test av Audi TT RS på DN.no senere.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.