Ingolstadt, Tyskland: Tenk deg at du dypt konsentrert myser ut av et lavt sportsbilvindu på motorveien i det sørlige Tyskland.
Veibanen er klar så langt øye kan se, speedometernåla peker rett til høyre på tallet 250 km/t. Når du trykker høyrefoten litt lengre ned mot gulvteppet øker farten videre, og enda tre streker kan passeres.
Slik kan en testtur med Audi TT RS gjerne foregå. Men bilen er mer allsidig enn som så.
Mest er best
Ved siste oppdatering av Audis lille sportsbil TT konkluderte vi med at minst var best. Nå gjelder det ikke lenger, for det var før TT RS var påtenkt.
Audi går nemlig tilbake til røttene når de skal motorisere verstingen blant TT-ene, og plasserer en rekkefemmer under panseret.
Når en turbo gir motoren ekstra luft og effekten ender på 340 hestekrefter, snakker vi om en mildt sagt potent sportsbil.
Les også vår test av Audi TT S: Kompakt rakett
Lauch control
Det er en liten stund siden TT RS kom, og nyheten denne gangen er at den nå kommer med S tronic-girkasse. Dermed får den også såkalt launch-control. Systemet skal få deg raskest mulig i gang, og det er akkurat det som skjer.
Med minimalt hjulslipp presses du tilbake i setene på en måte som får en hvilken som helst flyavgang til å fremstå som akselerasjonen på Sinsen-trikken.
Hvilket skyv! Og foreløpig har jeg ikke nevnt den herlige lyden rekkefemmeren leverer. (Den kan du forresten høre på videoen i toppen av saken!)
Mange sier manuell girkasse er det eneste som gjelder i sportsbiler. Audis S tronic-kasse er definitivt et godt alternativ.
Sultan of swing
Selv om TT RS er en autobahn-racer av rang, er det på svingete veier bilen virkelig kommer til sin rett. Chassiset i bilen er rett og slett fabelaktig. Dette gjelder i og for seg ikke kun for TT RS, men alle TT-modellene.
Den kompakte formen og det dynamiske understellet gjør dette til et førstevalg på trange og svingete veier, og bilen henger seg fast i svingene som en flått på bar hud. TT RS slipper ikke uansett.
Vanskelige valg
Det blir vanskeligere og vanskeligere å peke ut hva som er favoritt-Audien, etterhvert som modellfloraen vokser og RS-modellene gjør seg gjeldende.
Hvis RS 5 er en smokingkledd gentleman på anabole steroider, er TT RS den 20 år yngre villbassen av en nevø, som definitivt ser opp til sin onkel, og på enkelte områder passerer onkelen og vel så det.
Konklusjon: Med en drøy million på morobudsjettet, hadde nok noen av mine penger havnet i Ingolstadt.
Les siste tester av Audi:
Audi TT:
Fornyet kjøremaskin
Audi Q7:
Audi finpusser suv-koloss
Audi R8 V10 Spyder:
Audis sommerdrøm
Audi RS 5:
Audis peneste kruttønne
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.