1018 hestekrefter våkner med et brøl utenfor Vista Palace Hotels hovedinngang utenfor Monaco. Utsikten over Middelhavet smelter himmelen og havet sammen i en hetedirrende, blå dis. Snart glir den karbongrå sportsbilen ned fjellsiden og inn i sentrum av det vesle fyrstedømmet. En bil til åtte millioner kroner, med falske, franske nummerskilter.
Geir Bråthen (48) fra Drammen er kanskje Norges mest suksessrike bruktbilselger denne sommeren 2012. Firmaet hans, Auto-Forum, har solgt biler som aldri før, og halve Kjendis-Norge er på kundelisten. Med blekede striper i håret og brummingen fra åtte sylindre bak korsryggen kjører han inn på Place de Casino, stedet hvor eierne av verdens råeste biler kommer for å se og bli sett. Lyden fra Koenigseggens eksospotter får hoder til å snu seg og kameraer til å klikke. Geir Bråthen er stjerne på bilenes catwalk.
Men hjemme i Norge er alt i ferd med å rakne.
Kunder er misfornøyde. Avtaler er brutt. Penger er borte.
Geir Bråthen svarer en søvnløs kunde på sms: «Kutt ut det tullet nå da. Jeg har kontroll. Og jeg gir beskjed når ting er i orden. Jeg er i Monaco og har solgt bil».
På kanten av ruin
Det er komikeren Tommy Steine som ikke får sove. Det er blitt tull med oppgjøret etter et bilsalg og banken truer med inkasso. Steine er på kanten av ruin.
- Jeg var så nær ved å få et sammenbrudd, sier Steine.
- Fordi jeg har promotert dette, frykter jeg at folk tror jeg er en del av svindelen.
Den bilinteresserte komikeren hadde påtatt seg en bijobb som promoansvarlig for Geir Bråthen og Auto-Forum. Steine gjorde en god jobb. Ryktene om bruktbilbutikken ved travbanen i Drammen hadde bredt seg blant kjendiser, finanstopper og kriminelle med hang til dyre biler. Nå kjørte de nærmest i kø til Drammen for å kjøpe lukusbil.
I løpet av sommeren kjøpte rapduoen Madcon en Bentley til to millioner kroner og en litt billigere Porche Cayenne. Manager Peter Peters hentet også en Porsche Cayenne og en Audi A4 i Drammen.
- Virket veldig forlokkende
Fotballstjernen John Arne Riise kom cruisende til sommerfotballskolen sin i en Ferrari fra Auto-Forum. På "Senkveld" på TV2 kjørte komiker Morten Ramm i sin nye Audi Q5 inn i studioet, med Auto-Forum-logoen godt synlig.
Samtidig med at Auto-Forum ble promotert i alle kanaler, skaffet et tredvetall kjendiser i Norge seg biler fra firmaet i løpet av 2011. Bentleyer, Porscher og Ferrarier. Med drahjelp fra kjendiser og forlokkende gjenkjøpsavtaler solgte Auto-Forum prestisjebiler for 200 millioner kroner.
- Santander og DNB fullfinansierte bilene på gunstige betingelser. Det hele virket veldig forlokkende, sier Tommy Steine til DN.
Auto-Forum skulle kjøpe dem tilbake for en gunstig pris innen ett år.
Hver gang Auto-Forum solgte en bil med finansiering fra Santander eller DNB, tikket det inn en provisjon fra banken. Gjennom et nettverk av hjelpere ble biler omsatt om og om igjen i Auto-Forums regnskaper. Auto-Forum kunne selge en bil fire ganger. Slik kunne en bil alene stå for nærmere syv millioner kroner av selskapets omsetning.
Kassa er tom
Nå er kassa tom. Bilselger Geir Bråthen har gått i dekning, og forsmådde kunder risikerer å miste hus og hytter.
Denn uken fikk Auto-Forum varsel om tvangsoppløsning fra myndighetene. På Finn.no prøver Chris Bil, som drives av Geir Bråthens sønn, å selge en rekke biler som tidligere er kjøpt og solgt av Auto-Forum.
Tommy Steine hefter fortsatt for gjelden på Porschen og forsøker desperat å selge en BMW 7-serie og en Range Rover. Avtalene om at Auto-Forum skulle kjøpe bilene tilbake, er null verdt.
- Det har nesten knekt meg. Jeg kommer til å tape en million på de bilene. Jeg må kanskje selge familiehytta for å overleve, sier han.
Til påstandene om overprisede biler og fiktiv egenkapital i finansieringsavtaler, har Geir Bråthen ingen kommentar. Han avviser at det er solgt biler som ikke er gjort opp for eller med heftelser som ikke er slettet.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.