Overfor Dagbladet slår Jensen fast at forhandlingene må ende i netto skatte- og avgiftslettelser samt at næringslivets og bilistenes interesser må ivaretas.
– Norge er et langstrakt land, og det er mange steder det ikke finnes alternative framkomstmidler, sier Jensen til avisen.
Stridens kjerne i de borgerlige forhandlingene er og blir miljøavgiften på diesel og bensin. Venstre og KrF mener avgiften må økes i tråd med prinsippet om at det skal bli dyrere å forurense, men Fremskrittspartiet har gjentatte ganger avvist kravet.
– Direkte forhandlinger
I kveld møtes statsminister Erna Solberg (H), finansminister Siv Jensen (Frp), KrF-leder Knut Arild Hareide og Venstre-leder Trine Skei Grande for første gang til direkte forhandlinger om det grønne skatteskiftet, som budsjettavtalen fra i fjor la opp til. Grande minner Solberg og Jensen om enigheten fra i fjor høst.
– Budsjettavtalen forplikter regjeringen til å øke CO2-avgiften og andre avgifter og gi pengene tilbake til folk i form av skattelettelser. Jeg forutsetter at de holder det de lovet begge to, sier hun.
Grande mener det er avgjørende å øke prisen på diesel og bensin for å stimulere flere til å velge null- eller lavutslippskjøretøy.
– Jeg har tro på at markedet fungerer og at folk vil velge det som er billigst, sier Grande.
Markedet
Statsminister Erna Solberg (H) svarer som følger på spørsmålet om det er mulig å komme utenom høyere drivstoffpriser i et grønt skifte:
– Det viktigste er å skape grunnlag for et marked som innebærer at vi ikke bruker fossile brensler i like stort omfang som i dag. Da er det avstanden i pris mellom de ulike drivstofftypene som er det viktigste, sier Solberg.
Hun toner ned forventningene til kveldens møte, som ikke forventes å gi de helt store avklaringene i en borgerlig avgiftskrangel som har pågått lenge allerede.
Neppe i mål
Etter det NTB forstår vil regjeringspartiene i det lengste prøve å unngå at avgiftskrangelen blir del av nattlige budsjettforhandlinger på Stortinget. Samarbeidspartiene vil på sin side neppe godta at en fiks ferdig forhandlingsløsning ensidig presenteres av regjeringen når budsjettforslaget legges fram.
Men det er slett ikke sikkert at partiene finner sammen om en løsning som blir lagt fram for offentligheten før statsbudsjettet heller.
– Det er sluttsummen på kassalappen som teller. Og sluttsummen er det jo Stortinget som vedtar etter at budsjettforslaget er behandlet, sier KrF-leder Knut Arild Hareide, som dermed åpner for at avgiftsforhandlingene kan fortsette utover høsten.
Sju forslag fra Venstre
Å øke drivstoffprisene med 50 øre eller 1 krone per liter er usosial og distriktsfiendtlig symbolpolitikk, poengterer Frp-leder Siv Jensen. Svaret fra Venstres Trine Skei Grande er at økte miljøavgifter skal balanseres med skattelettelser for bedrifter og vanlige folk. Med seg til kveldens toppmøte har Grande sju forslag til hvordan dette kan gjøres:
* Grønt bunnfradrag på personinntekt.
* Lavere nybilpris på null- og lavutslippsbiler
* Gunstigere avskrivningsregler for næringslivet
* Kutt i bedriftsbeskatningen
* Skattefradrag på energieffektivisering og ENØK-tiltak.
* 20 prosents reduksjon i prisen på månedskort for togreiser på enkelte strekninger.
* Skattefritak for kollektivreiser betalt av arbeidsgiver
Les også:
Kan få første polstreik på 30 år
Skal bygge Stordalens Bjørvika-hotell
Så mye koster null til 100 på 2,7 sekunder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.