En av Statoils danske leverandører roper varsko etter at det er avslørt dårlig stål i smidde komponenter på stigerør. Stigerør er rørene som frakter olje og gass fra havbunnen og opp til en plattform eller et produksjonsskip.
Danske NKT Flexibles mistenker at en underleverandør har levert smidde deler av karbonstål som brukes på stigerør, som ikke er så sterkt som materialsertifikatene tilsier. Leverandøren har nå advart blant annet Statoil om problemet.
- Saken dreier seg kort fortalt om at vi har en leverandør vi vil undersøke i forhold til materialstyrke, og da sender vi ut en teknisk advarsel til våre kunder, sier administrerende direktør Michael C. Hjorth i NKT Flexibles til DN.no.
- Vi tar selvsagt saken alvorlig
Statoil har kjøpt flere stigerør fra leverandøren og seks av de dårlige stigerørene er installert offshore.
- Statoil ble i februar varslet av stigerørsleverandøren NKT Flexibles om mulige kvalitetsavvik på material i smigods til stigerørsleveranser. Vi ble senere formelt varslet om at dette omhandlet uregelmessige sertifikater, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil til DN.no. Nå arbeider Statoil med leverandøren for å se på omfanget og risikoen av kvalitetsavsløringene.
- Vi tar selvsagt saken alvorlig. Det er etablert en arbeidsgruppe for tett oppfølging av NKT Flexibles som gjør kartlegging av omfang og kontinuerlig risikovurderinger. Kartleggingsarbeidet har avdekket at dette omfatter 12 sertifikater for Statoil, 6 ikke-installerte og 6 installerte, sier Skauby til DN.no.
Seks felt berørt
De seks feltene hvor de dårlige stigerørs-delene er montert, er ett på Snorre, ett på Visund og ett på Veslefrikk i tillegg til tre på Norne, men på sistnevnte felt er de ikke lastebærende, det vil si at stigerørene ikke har som funksjon å holde trykk eller bære vekt.
Statoil mener det ikke er fare for sikkerheten på feltene hvor de svekkede stigerørene er installert.
- Risikovurderinger er gjort for alle stigerør i drift, og disse er vurdert til å være robuste. Dette baserer vi på at det er lav utnyttelsesgrad på komponentene, det vil si at man bare benytter en liten del av styrken til materialet og at vi gjennomfører systemtester før oppstart. Selv om kvaliteten er utenfor våre opprinnelige krav som var fastlagt for leveransen, er det likevel innenfor kravene som er akseptable i forhold til drift, sier Skauby, som legger til at Petroleumstilsynet holdes løpende orientert i saken.
Gjøa klarert
Petroleumstilsynet har mistenkt at også Gjøa-feltet kan være rammet av avviket.
- Det er riktig at det kom en advarsel fra produsenten, og det var som du vet Statoil som i sin tid var operatør for Gjøa i utbyggingsfasen. Vi har sjekket dette, og problemet gjelder ikke innfestningsanordningene på Gjøa, så vi er ikke omfattet av dette, sier informasjonssjef Ulf Rosenberg i GDF Suez til DN.no. GDF Suez er driftsoperatør på Gjøa.
Les også: Statoil stenger Solskjær-skole (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.