Det var svenske Expressen som i helgen avslørte at flyselskapets 1500 piloter fikk mailen, som ble oppfattet som et ultimatum, allerede 12. november.
Først mandag i forrige uke kom den endelige spareplanen på plass. Den slår fast at det kommer til å være for mange piloter i SAS.
Mailen til pilotene ble altså sendt ut av SAS før SAS-ledelsen startet forhandlingene med piloter og kabinansatte.
I mailen sto det blant annet: "SAS er i dialog med Etihad Airways om muligheten for at et antall SAS-piloter kan fly for Etihad Airways i en begrenset periode på tre år eller eventuelt mer. Samtidig er det gode muligheter for å ta med familien."
Det sto også at rekrutteringsprosessen løper gjennom hele 2012, og at de første pilotene kan starte allerede i begynnelsen av 2013.
Etter at spareplanen ble kjent, har SAS nå offentliggjort at de vil åpne 45 nye ruter. I løpet av et par uker vil det være klart hvor mange piloter som er overtallige.
- Få piloter er kontraktansatte
Business.dk skriver i dag at SAS´ største konkurrent Norwegian har fått Skattemyndighetenes oppmerksomhet på grunn av pilotavtalene sine:
Ifølge Berlingske Business sine kilder er skattemyndighetene på banen fordi Norwegian benytter seg av ansettelseskontrakter med utenlandske vikarbyråer.
Norwegian har blant annet avtaler med estiske Arpi og irske Parc Aviation, som også skal være registrert på Isle of Man. Og siden pilotenes lønn og skatt blir avtalt her, unngår Norwegian å betale blant annet pensjon, sosial sikring og lønn under sykdom, selv om pilotene også flyr i Skandinavia og i praksis inngår i et reelt lønnsmottakerforhold med selskapet.
Norwegian skriver i en mail til Berlingske at de aller fleste av deres piloter er fast ansatte. Bare fem prosent av pilotene er kontraktansatte, og det er naturlig at de betaler skatt i det landet hvor byråer er registrert. Lavprisflyselskapet avviser den norske pilotforeningens anklager og viser til at de samarbeider med norske skattemyndigheter.
Les også: Rute-rush fra SAS (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.