Stavanger-mannen ble fortalt at han var en meget attraktiv kunde da han etter 20 år avsluttet sitt kundeforhold i DNB til fordel for Sparebank 1 SR-Bank.
– Han ble lokket over til banken med løfte om at han til enhver tid skulle ha bankens beste rente, sier advokat Odd Netteland, som førte saken.
Kunden ønsker å være anonym, og lar advokaten snakke for seg. I desember 2012 oppdaget mannen at banken hadde opprettet et nytt låneprodukt med lavere rente, som han ikke hadde fått tilbud om.
Lånet han hadde som privatperson var på 18 millioner kroner, og hadde sikkerhet i flere leiligheter. Rentedifferansen på 0,5 prosentpoeng utgjorde raskt mye penger.
Etter diskusjoner i drøyt et år endte saken i rettsmegling, der banken inngikk forlik og ga mannen 150.000 kroner.
– Han sa at det kanskje var på tide noen korsfestet bankene med løftene de gir, for vanlige kunder er ikke villige til å ta den kampen i retten, sier Netteland.
Flere erstatninger?
DN skrev nylig om hvordan flere banker lover de beste kundene bankens «beste rente» i markedsføringen.
Men lånerenter som nesten 3000 DN-lesere har sendt oss viser at de samme bankene deler ut langt lavere renter enn dette.
– Jeg har stor forståelse for at bankene ønsker å prise lånene rimeligere for dem som har tryggere økonomi, men det er ikke greit å markedsføre det med «beste rente» hvis det ikke er det, sier Thomas Berge, partner i advokatfirmaet Elden, med bred erfaring fra saker som angår banker og deres løfter til kundene.
Han mener dette er en åpenbar markedsføringssvikt, og at ordbruken er egnet til å villede kunden til å tro at det ikke finnes forhandlingsrom.
– Jeg tror absolutt det kan utløse erstatningsansvar, men man må gå inn i den konkrete avtalen og se hva som er blitt opplyst til den konkrete kunden, sier han.
Han får støtte fra Mads Andenæs, professor ved institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo. Han mener det å markedsføre bankens «beste rente» kan være juridisk bindende, selv om dette ikke spesifiseres i lånepapirene.
– Du kan antagelig kreve erstatning for hele differansen, hvis du kan vise at dette ikke er bankens beste rente, sier han.
Vil endre
Sparebank 1 SR-Bank lover sine beste kunder «beste pris» på 2,9 prosent, og det er denne renten Nettelands klient nå har fått. Men bankens reelle besterente er trolig enda lavere. En tredjedel av renterapportene DN har mottatt fra bankens kunder ligger nemlig under 2,9 prosent.
Banken tilbyr et mindre antall kunder bedre renter, sier Jan Friestad, konserndirektør for personmarked i Sparebank 1 SR-Bank. Han kaller prisen de oppgir for bankens laveste ordinære, veiledende pris, og vedgår at dette kan misforstås.
– Kommer dere til å endre markedsføringen?
– Jeg tror denne diskusjonen med fordel kan lede til at bankene blir tydeligere i begrepsbruken. Vi ønsker absolutt ikke å skape et feilaktig inntrykk, sier han.
Friestad ønsker ikke å kommentere enkeltsaker som involverer deres kunder.
DNB tok selvkritikk og endret sin markedsføring av «beste rente» til «veiledende pris» etter at DN tok opp temaet for en uke siden.
Danske Bank ønsker å fortsette å markedsføre beste rente til folk under 34 år, selv om de har lavere renter for andre kunder.
Flere andre banker bruker ulike superlativer som lover beste rente, men gjennomgående tyder rapportene DN har mottatt fra leserne på at de også tilbyr lavere renter.
Hjelp oss å gjøre lånemarkedet mer gjennomsiktig - fortell oss om din rente (kun lån med flytende rente):
DN-lesere har spart millioner på å prute
Lojale kunder betaler 10.000 kroner ekstra (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.