DNB og andre norske banker har fått en ny trussel i Silicon Valley-bedrifter.

En eksplosjon av investeringer innen såkalt finansiell teknologi utfordrer tradisjonelle finanstjenester for lån, betaling, finansiering og handel (se faktaboks).

Tidligere i år tok DNB grep og lanserte «Vipps» – en app for betaling av småbeløp mellom privatpersoner. Prosjektet ble stablet på bena i løpet av et halvår.

Hittil har appen blitt lastet ned over én million ganger. Nå øker satsingen, og i løpet av 2016 lanserer storbanken «Vipps» for bedrifter. Samtidig blir «bank over desk» et stadig fjernere begrep.

I løpet av året har DNB kuttet antall filialer fra 143 til 116.

- Digitaliseringen har eskalert den siste tiden. Det betyr store endringer for hvordan vi opererer, sier Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarkedet i DNB til DN.

Klarna har 40 prosent av det svenske markedet og går nå etter USA. – Vi har ingen klare måltall, men vi skal bli en betydningsfull aktør i det amerikanske markedet, sier Yuval Samet i Klarna.
Klarna har 40 prosent av det svenske markedet og går nå etter USA. – Vi har ingen klare måltall, men vi skal bli en betydningsfull aktør i det amerikanske markedet, sier Yuval Samet i Klarna. (Foto: Leif Rosas)

Les mer: Norden pekes ut som et maktsentrum for ­finansteknologi – men Norge henger etter

Mobilen tar over

Nyheten om «Vipps» for bedrifter vil bli presentert på DNBs kapitalmarkedsdag i London i dag. Her vil Bentestuen også legge frem tall som viser hvordan kundene har endret sine vaner det siste året.

Konserndirektøren kan blant annet melde om en reduksjon i manuelle transaksjoner i filialene på 81 prosent siden i fjor. Og mens så godt som alle kundene nå er nettbankbrukere, tar stadig færre turen innom bankens filialer.

- Dette understreker en ganske ekstrem utvikling i kundenes adferd, slår Bentestuen fast.

- Det vi kaller hverdagsbanktjenester er så godt som borte fra filialene. I dag er det mobiltelefonen som er vår største filial, sier han og legger til at digitaliseringen også innbærer mer netthandel av alt fra varer til bankens spareprodukter.

Må kutte kostnader

Under kapitalmarkedsdagen til DNB samles internasjonale analytikere og investorer på det fasjonable luksushotellet Claridge`s. Her rettes søkelyset blant annet mot kostnadsbildet. Betydningen av den norske oljenedturen vil også stå i sentrum.

Etter at Finanstilsynet i høst presenterte strengere kapitalkrav, fortsetter storbanken å kutte på utgiftssiden.

Under kapitalmarkedsdagen vil Bentestuen gi nærmere detaljer om hvordan kundeadferden påvirker bankens inntekter og utgifter.

- Generelt kan jeg si at denne utviklingen utfordrer vår etablerte struktur ganske radikalt og gir store endringer i vår modell. Det vil igjen bety at vi også må se på kostnadssiden, sier han.

DNB er ikke alene med app-satsning. Danske Bank har kommet etter med løsningen MobilePay, mens Sparebank 1-bankene nylig meldte seg på i konkurransen ved å kjøpe mCash.

- Når det gjelder Vipps, har vi i dag et ganske aggressivt utviklingsprogram. Vi ser på denne ikke bare som en tjeneste, men en plattform for å utvikle ulike løsninger, sier Bentestuen.

Få løpende oppdateringer fra DNBs kapitalmarkedsdag på DN.no onsdag fra klokken 12.00!

Les også:

Nordisk finanssuksess – uten Norge

Trues av høyteknologi dnPlus  (DN+)

Se DNtv: Modellfly-entusiasten med drømmejobben

Modellfly-entusiasten med drømmejobben
Nils Peder Skogsrud (48) ble rekruttert til jobben som dronepilot gjennom Facebook.
02:25
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.