De offshore- og oljefokuserte bankene varsler tøffere tider for mange selskaper som vil hente bankgjeld.

Det kom frem under dagens første paneldebatt på Marine Moneys Norway Ship & Offshore Finance Forum i Oslo torsdag.

I panelet satt stort sett seniordirektører fra blant annet DNB Bank, Nordea, ABN Amro Bank og NIBC Bank.

Konserndirektør for shipping, offshore og oljeservice i Nordea, Arne Berglund, var klar på at tiden hvor bankene kunne gå med på mer eller mindre spekulative investeringer er over. Fremover vil det stilles høyere krav til ordrebeholdning, kontantstrøm og balanse, herunder egenkapital.

For mye kreditt

DNB Banks globale sjef for offshore, Magnus Piene, sa at det tidligere helt klart har vært selskaper som har hentet for mye kreditt i oppgangstider.

- Hvis selskaper kommer til bankene og spør om 70 prosents finansiering til et prosjekt uten noen kontrakt, er det svært få som vil gå med på noe sånt. Bare glem det, sier han.

Piene er imidlertid klar på at selskaper med mer solid fundament ikke bør bekymre seg for mye.

- Har du lange kontrakter med solide motparter, vil du klare deg greit, men hvis ordrebeholdningen din er tynnere og balansen din er svakere, vil det bli tøft fremover, sier han.

Klarere skille

DNB-sjefen støttes av seniordirektør Sven de Veij i nederlandske NIBC Bank.

- Jeg tror vi vil se et klarere skille mellom nivå 1-selskaper, og alle andre. Nivå 1 vil klare seg greit, mens tier 2 og 3 får det mer utfordrende. Dette vil resultere i en prisforskjell, sier han.

Majoriteten i panelet sier selskaper med BB-kredittvurdering stort sett ser ut til å klare seg bra, mens det spøker litt mer for alle som ligger under BB.

Det er imidlertid ikke alle som er innstilt på å nødvendigvis skjerpe inn kravene. Sjef i Norge for ABN Amro Bank, Joep Gorgels, sier at det finnes banker som «forstår markedet» og vil støtte lovende muligheter, og altså opptre mer kontrasyklisk.

Samtidig er flere klar på at det er forskjellig fra segment til segment hvor svake utsiktene er.

- På litt lengre sikt er jeg mer negativ til PSV enn rigg. For øyeblikket er det rundt 50 båter som ligger i opplag som kommer til å bli øst inn i markedet igjen hvis ratene kommer opp rundt 5.000 dollar fra i dag. Samtidig er etableringsbarrierene i dette segmentet veldig lave. Vi trenger skraping her, sier NIBCs de Veij.

Forskjeller

Innen rigg er det også forskjeller mellom de ulike generasjonene.

DNBs Piene fremholder femtegenerasjonsrigger som den med størst utfordringer, blant annet fordi disse er karakterisert av forholdsvis høye driftskostnader.

- Fjerde- og sjettegenerasjon klarer seg litt bedre, men det blir interessant å se hvor mange enheter i femtegenerasjon som blir skrapet fremover. Det er virkelig synd, men det kommer til å skje, sier Piene.

 

Les også: Her tester Ikea nytt storby-konsept

Oljejobbene forsvinner: - Vi er alle veldig bekymret

Statoil varsler kraftig fall

Skattesjefen: – Desperat jakt på grep mot svart økonomi(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.