ESA skal etterforske om disse medlemmene av banknæringen har brutt kartellforbudet gjennom å inngå avtaler, delta i avgjørelser eller samkjøre praksis for å stenge nye e-betalingstjenester ute fra det norske markedet.
Bakgrunnen for ESAs undersøkelse mot Finans Norge, BankID Norge AS og enkelte banker i Norge er en klage fra den internasjonale betalingsaktøren Trustly Group AB.
Den svenske betalingsaktøren Trustly Group AB satte i samarbeid med Western Union opp en betalingstjeneste i 2014 som muliggjorde direkte belastning av en bankkonto ved bruk av kundens BankID.
Løsningen ble ansett for å være i strid med BankID-regelverket og lovkrav fordi Trustly kunne få kjennskap til norske kunders personlige innloggingsdetaljer. DNB, og flere andre banker, sperret derfor denne tilgangen av sikkerhetsmessige grunner, skriver DNB i en pressemelding.
«Avgjørelsen om å åpne en formell sak betyr ikke at ESA allerede har konkludert eller foregriper hva utfallet av granskingen blir. Det betyr kun at ESA skal foreta en grundig undersøkelse», sier Frank J. Büchel, ESAs kollegiemedlem med ansvar for konkurransesaker i en pressemelding.
Av sikkerhetsmessige grunner hevder DNB
DNB forklarer i en pressemelding at bakgrunnen for at det blir åpnet en formell sak er at DNB og andre banker sperret den svenske betalingsaktøren Trusty Group ABs tilgang til BankID av sikkerhetsmessige grunner.
- BankID er det viktigste sikkerhetselementet for norske bankkunder, uavhengig av hvilken bank kundene bruker. BankID brukes også til andre samfunnsviktige tjenester og for behandling av sensitiv informasjon. Vi ser frem til å belyse denne saken og våre vurderinger i dialog med ESA. Vi skal selvsagt bistå ESA med all dokumentasjon de trenger fra vår side, sier konserndirektør Thomas Midteide i DNB.
Nordea vil samarbeide med ESA
Pressesjef Christian Steffensen i Nordea sier at Nordea er godt kjent med at ESA åpner en tilssynsak knyttet til klagen fra Trustly Group AB om påståtte hindre for markedsadgang i Norge.
– Beslutningen om å åpne sak er en ren prosessuell beslutning og indikerer ingenting med hensyn til utfallet av saken. Vi vi vil fortsette å samarbeide med ESA og levere den informasjon og dokumentasjon ESA ber om i sitt arbeid, sier Steffensen.
Trustly hevder at norske forbrukere ikke får tilgang til en ny betalingstjeneste som er tilgjengelig i de fleste andre EØS-land, skriver Finans Norge i en pressemelding.
I denne saken er det tale om såkalte betalingsinitieringstjenester der kunder henvender seg til klager som så initierer transaksjonen ut fra kundens bankkonto. Ved bruk av BankID skjer dette ved at kunden oppgir sine passord og koder til klager som så går inn i kundens nettbank og initierer betalinger fra kundens konto. Dette gjør at klager også vil kunne se hele kundeforholdet i nettbanken, står det i meldingen.
Les også: Tar massiv nedskrivning i India
Apples Kina-mareritt fortsetter
Følg markedet med DN Investor
Se DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.