Til tross for at det konkursrammede selskapet i prinsippet står overfor en konkurs, har storbankene SEB och Nordea bevilget nye lån i et forsøk på å få til en gjenoppbygging, skriver Dagens industri.
Tror på gjennoppbygging
Bankene vil ikke avsløre hvor mye de har lånt ut til rederiet.
- Det stemmer at vi har en eksponering. Vi tror at en gjenoppbygging er det beste i dette tilfellet, sier Nordeas pressesjef Erik Durhan i en kommentar til Di.
Dårlige utsikter
Analytiker Rikard Vabo i Fearnley Fonds skisserte heller mørke utsikter for flere selskap tidligere denne måneden, der i blant rederiet General Maritime.
- Både Frontline, amerikanske OSG og General Maritime vil trolig gå tom for penger i løpet av første kvartal neste år hvis ratene på 10–15.000 dollar per dag holder seg, sa Vabo til Dagens Næringsliv.
Press i skipsverdier
En annen analytiker snakket også om en negativ spiral da meldingen om at selskapet ville søke om konkursbeskyttelse kom forrige måned.
- Meldingen fra General Maritime illustrerer at selskapet har store finansielle utfordringer og aksjemarkedet frykter ringvirkningene. Tvangssalg av skip kan føre til ytterligere press i skipsverdier. For eksempel, dersom skipsverdier faller under nivåer avtalt i låneavtaler, kan banker kreve ekstraordinære gjeldsnedbetalinger. Dette vil føre til strammere likviditetssituasjon i et allerede dårlig marked hvor spot-rater for VLCC’er er under variable kostnader. For aksjonærer betyr det også dårligere asset backing, forklarer analytiker Marius Magelie i ABG Sundal Collier til DN.no.
Les mer:
Fjerner lånevilkår for konkurstruet tankrederi
- Har ikke nok verdier til å beskytte lånene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.