Frankfurt, Tyskland: Når det gjelder den nye generasjonen av Mondeo, kan man si Ford har kåla det bra til for seg selv. Bilen ble presentert i Detroit i den amerikanske versjonen Fusion allerede i januar for snart to år siden.
Siden har blant annet en fabrikknedleggelse stanset prosessen med å få bilen ut på hele verdensmarkedet. Stipulert debut på norske veier er nå om et års tid.
Da har Fusion allerede rukket å få noen år på nakken, med de fodeler og ulemper det medfører.
Vi har prøvekjørt en hybridversjon som neppe blir noen bestselger her i landet, men samtidig viser den hvor Ford burde rette sitt fokus. For den hybride drivlinjen får neppe noen pris for årets motor, slik Fords moderne bensinmotor har gjort.
Med til sammen 190 hestekrefter, er bilen sterk, men ulempene jevner ut fordelene med en slik type motorisering. Batteriene spiser mesteparten av plassen i bagasjerommet, og den trinnløse girkassen er masete de gangene man prøver å lokke frem alle de 190 hestene på en gang. Ikke er forbruket og utslippet så imponerende heller. 99 gram CO2 per kilometer og 0,45 liter bensin på mila er ikke oppsiktsvekkende lenger. Testforbruket var uansett ikke i nærheten av dette.
Sånn sett er Fusion mer interessant som en forsmak på nye Mondeo, enn som hybrid.
Det sies at 75 prosent av delene i Fusion beholdes i kommende Mondeo. Antakelig blir den europeiske versjonen noe strammere i fisken, selv om dette ikke er noen klar svakhet med Fusion. Førsteinntrykket er alt i alt ganske bra. Den ser fin ut på utsiden, og på innsiden har Ford tatt seg selv i nakken og viser her noe helt annet enn utgående Mondeo.
En stor skjerm er sentral, og de "sømløse" knappene i midtkonsollen er av de mer moderne vi har sett, uten at det tipper helt i retning Teslas gigantiske og altstyrende ipad. Interiørkvaliteten er et par hakk opp, selv om Ford har beholdt 80-talls fontene i displayene sine.
Ford har tatt vare på de fine kjøreegenskapene som også finnes i dagens Mondeo, og den nye generasjonen kan bli en kjærkommen suksess for Ford, om de får den ut på markedet før den når pensjonsalder.
At Ford er flinkere med konvensjonelle motorer enn med hybridisering, er det likevel ingen tvil om. Som bil viser den lovende takter, og vi gleder oss derfor til å kjøre den nye Mondeo med en moderne bensinturbomotor.
Flåsete etter Ibsen: Tar du hybrid-løgnen fra en gjennomsnitts-Ford, gir du kjøregleden tilbake med det samme.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.