Det var ventet en avklaring om utbygging av Johan Castberg-prosjektet i Barentshavet i løpet av året, men nå melder selskapene som samarbeider om planen at de trenger mer tid.
- Forskjellen på de to utbyggingsløsningene er på rundt 10 milliarder kroner, sier Arne Sigve Nylund, Statoils konserndirektør for utvikling og produksjon i Norge til DN.
– Selskapene skal jobbe frem til sommeren 2015 med å modne frem teknisk utbyggingsløsning, oppdatere ressursgrunnlaget og redusere kostnader. Partnerskapet skal også vurdere ytterligere det økonomiske fundamentet for en oljeterminal på Veidnes, sier Nylund.
Det er de Statoil-opererte funnene Skrugard fra 2011 og Havis fra 2012 som i dag utgjør Johan Castberg-prosjektet. Funnene var et gjennombrudd for Barentshavet som en ny oljeprovins. Volumene som til nå er påvist i Johan Castberg, er estimert til 400-600 millioner fat olje.
DN skrev i mai at Statoil ikke hadde funnet halvparten av oljen de håpet på i de fem brønnene de har boret rundt feltet.
Johan Castberg-funnene er et resultat av Statoils langsiktige satsing i Barentshavet i 34 år. Selskapet har vært involvert i 99 av 109 letebrønner i Barentshavet.
Statoil som operatør for Johan Castberg-lisensen har gjennomført en omfattende letekampanje for å påvise tilleggsressurser som kan gjøre Johan Castberg robust nok til også å gi grunnlag for utvidet infrastruktur i regionen. Letekampanjen har gått over 12 måneder og har omfattet totalt fem brønner på flere reservoardyp.
– Letekampanjen har dessverre påvist mindre nye oljeressurser i Castberg-området enn forventet. Samlet sett er det ikke påvist nok ressurser i Castberg til at feltet alene kan bære infrastruktur med rør til land og landterminal, sier Nylund.
Statsstøttepraksis for slik type infrastruktur er også uavklart, bemerker Statoil.
Statoil opplyste allerede i april at «Castberg-frakken hadde blitt for stor».
Statoil opplyser at de skal bruke tid på tre forskjellige spørsmål:
- Den tekniske utbyggingsløsning
Selskapene vil legge mer ressurser i å modne frem et flytende produksjonsskip (FPSO) og samtidig fortsette arbeidet med en produksjonsplattform (Semi) som mulig utbyggingsløsning offshore.
- Vurdere økonomien i en oljeterminal på Veidnes
Johan Castberg-lisensen vil videre bruke mer tid til å undersøke muligheten for å realisere en selvstendig mottaksterminal for olje på Veidnes. En landterminal kan være aktuell også i kombinasjon med oljelasting til havs. Det er imidlertid betydelige kostnadsforskjeller mellom et konsept basert på ilandføring med rør og et konsept basert på oljelasting til havs.
- Oppdatere ressursgrunnlaget og redusere kostnader
Statoil vil på vegne av Johan Castberg-lisensen implementere flere tiltak for å redusere kostnader.
Les også:
Kina utfordrer Verdensbanken
Stordalen kjøper fem hotell-eiendommer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.