2007 var et toppår i båtbransjen, men nå stuper salget av nye båter, skriver Dagens Næringsliv.

Ifjor omsatte de ti største selskapene for drøyt 1,7 milliarder kroner, noe som er en dobling siden 2003.

- I bransjen snakker man om at omsetningen vil synke med 25 prosent i år, sier Askeladden-markedssjef Leif Bergaas til DN.

Viknes-sjef Jan Inge Sivertsen sier til avisen at det tar lengre tid å selge å selge nye båter, og at de merker at markedet er tøffere.

Permitterer
Mens Windy har permittert 29 av vel 200 ansatte og Ibiza har kuttet all overtid, måtte Joda Industrier på Fevik i Grimstad nylig permittere halvparten av arbeidsstokken.

- Jeg har vært i bransjen i 30 år, og når man ser at varsellampene blinker må man justere farten etter det. Slik er det jo når man kjører bil på glatta også, sier daglig leder og eneeier Ingemann Gjeruldsen.

Rentespøkelset
Forrige gang de norske produsentene slet med inntjeningen var for fire-fem år siden. Den gangen tvang en sterk krone frem priskutt, noe som slo negativt ut i en bransje som allerede slet med høye produksjonskostnader.

Gjeruldsen peker på sterk norsk krone, stigende rente og båtimport som årsaker til at den norske båtbransjen igjen har nådd et mettingspunkt.

- Vi er jo oversvømt av amerikanske båter, sukker han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.