Båten «Camper» ble bygd for deltagelse i jorden rundt-regattaen Volvo Ocean Race (VOR) i 2010–2011 og var med på å tøye grensene for hvor raskt énskrogsbåter kan seile. Under perfekte vindforhold klarte båten å tilbakelegge 566 nautiske mil på ett døgn. Dette tilsvarer å seile fra Oslofjorden til Themsens bredder ved London på 24 timer.

Bygger lag

Båten befinner seg nå i Southampton i England, hvor den klargjøres for overtagelse. I september skal den nye eieren Per Ottar Skaaret og seilere fra det norske seilteamet Wolfpack Racing seile den hjem til Norge.

Skaaret har i mange år vært aktiv i storbåtmiljøet i Norge og sier han nå grep sjansen til å bli med på å løfte norsk seilsport.

– Båten var tilgjengelig på markedet, og det virker som et godt kjøp. For første gang på lenge bygges det nå opp et løfterikt storbåtlag gjennom Wolfpack Racing i Norge. Dette er gode seilere, som kan håndtere en så ekstrem båt. På lang sikt har de ambisjon om å stille lag i Volvo Ocean Race (VOR), og jeg ønsker å bidra til å bygge opp dette miljøet. Da trenger de også en båt som dette. Dessuten ønsker jeg å være med å seile båten selv og bidra med min seilfaring, selv om jeg personlig ikke har ambisjoner om å delta i et fremtidig Volvo Ocean Race, sier Per Ottar Skaaret til Dagens Næringsliv.

Båten bærer navnet til hovedsponsoren, det spanske skomerket Camper, og har tilhørt Team New Zealand. Den endte på annenplass i VOR 2010–11.

Byggekostnaden i 2010 var på over 46 millioner kroner (7,5 millioner dollar). I likhet med andre VOR-båter, har også denne fått et sterkt prisfall etter at regattaen var over. Dagens nye VOR-båter skal være på 65 fot, og «Camper» kan ikke lenger brukes i selve regattaen, men vil være den beste treningsbåten for lag som har planer om fremtidig deltagelse Volvo Ocean Race. De siste årene har «Camper» vært annonsert i markedet til en pris mellom seks og åtte millioner kroner.

– Vi prater ikke så mye om kjøpesummen, men jeg kan si at vi fikk en god pris. Når det gjelder kostnader, så er det viktigste at vi får jobbet opp en finansiering av et driftsbudsjett som gjør det bærekraftig å ha den i Norge over en lengre periode, sier Skaaret.

40 knop

Den 70 fot store havseileren har et fartspotensial som under rette forhold gjør at båten i lengre tid kan ligge på 30 knop. Team New Zealand logget på det mest ekstreme 40 knop i båtfart.

En av Norges mest erfarte seilere, Thomas Nilsson, står bak og er deleier av satsingsprosjektet Wolfpack Racing. Han vil nå bygge laget rundt den nye båten.

– Dette er en fantastisk mulighet for Wolfpack Racing, og båten gir oss momentet til å løfte oss både sportslig og ikke minst kommersielt i årene som kommer. Båten skal brukes som en treningsplattform for mange norske og skandinaviske seilere, og vi skal seile både nasjonale og internasjonale regattaer neste år. Fastnet Race står foreløpig frem som en mulig hovedsatsing når det gjelder vår regattadeltagelse neste sesong, sier Thomas Nilsson, som legger til at han og de andre partnerne i Wolfpack vil jobbe videre for å skaffe flere samarbeidspartnere og sponsorer fra næringslivet.

 

Les også:

God for 50 mrd. - bygger båt i Ulsteinvik
Solberg: – Ikke aktuelt med lønnsnemnd i lærerstriden
Vant Birkebeinerrittet etter mål-tabbbe  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.