Havnepolitiet etterlyser registreringsplikt for båter og motorer.
På samme tidspunkt ifjor hadde politiet registrert rundt 1.200 båtmotortyverier i Norge. Dermed er det så langt en økning i båtmotortyverier på rundt 20 prosent på ett år.
- Vi ser med bekymring på utviklingen. Det er særlig store, moderne motorer som stjeles og svært få av disse blir funnet igjen, sier politioverbetjent Roar Isaksen i Oslo Havnepoliti til NTB.
Mens det i 2007 og 2008 var hovedsakelig mindre motorer på 15-30 hestekrefter som forsvant, er det nå dyre motorer fra 90 hestekrefter og oppover som blir stjålet.
Tatt på grensen
Markedet for brukte motorer er stort i land der stadig flere får bedre råd. Motorene som blir stjålet i Norge havner ifølge politiet stort sett i øst-europeiske land og videreselges der. Det er igangsatt et omfattende internasjonalt samarbeid for å komme problemet til livs.
- Det er likevel én helt sentral ting vi må få på plass for å bekjempe tyveriene: Vi mangler sårt et nasjonalt båt- og motorregister, slik vi har for biler, sier Isaksen i havnepolitiet.
Kilder i politiet opplyser om ukentlige beslag av stjålne motorer på grenseoverganger og ferjer til Baltikum og Polen. Motorene kan noen ganger identifiseres som stjålne ved hjelp av serienummer og merking. Kommer tyvegodset videre til bruktmarked i Øst-Europa, er det derimot lite sannsynlig at de blir funnet.
Proffe bander
Etterforskningen av den organiserte kriminaliteten rettes inn mot å ta bakmennene. Tyvene som er tatt i Norge er, ifølge politiet, stort sett unge, fattige menn som gjør jobben for småpenger betalt av bakmennene. Noen av dem har reist opp til 40 turer til og fra Skandinavia med tyvegods.
Informasjonsdirektør Jack Frostad i If er en av dem som har lagt merke til økningen i båtmotortyverier.
- Det som er helt klart er at de som stjeler båtmotorer i dag er med i proffe bander, de vet akkurat hva de er ute etter, de tar det vil ha og er ekstremt frekke, sier Frostad.
Han beskriver hvordan tyvene rekognoserer båthavnene på utkikk etter båtmotorer som er lette å ta med seg og lette å omsette. Sikkerhetssystemer og rutiner i marinaene kartlegges.
Midt på dagen
Forsikringsselskapene oppfordrer båteiere til å sikkerhetsmerke motoren og utstyre den med gjenfinningsutstyr.
- Om du har låst fast eller sikret motoren, så hjelper det knapt nok. Disse tyvene skjærer igjennom hva som helst, klipper over gjerder, låser og styringskoblinger, i noen tilfeller skjærer de motoren løs fra båten med motorsag, sier Frostad
Tidligere var lange, mørke vår- og høstnetter hovedsesong for tyverier. Nå stjeles det i tillegg motorer i en halvmeter snø i januar og i solsteiken i juli - mens folk ser på.
- Kledd opp i kjeledresser med logo på ryggen har tyvene ruslet ut på brygga, midt på lyse dagen, når det ofte ikke er vakthold. De forsyner seg og reiser av gårde. Folk som har sett det, har trodd at dette er noen som henter motorene for overhaling, siden alt skjer i dagslys, sier Frostad. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.