Målet er å få flere til å investere i drivstoffgjerrige nye motorer.
Avgiften gjelder motorer til fritidsbåter med minst 9 hestekrefter (hk). Den har i 2014 ligget på 161,50 kroner per hk. I revidert nasjonalbudsjett går regjeringen inn for å fjerne avgiften fra 1. juli i år.
- Jeg tror det vil være kjærkomment for båteierne å få et bortfall av denne avgiften ved oppstarten av båtsesongen, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til NTB.
Grepet vil bety om lag 90 millioner kroner i tapte inntekter for staten i løpet av året, ifølge Finansdepartementets tall. Men avgiften har også bydd på mange klagesaker og mye hodebry for det som for statens del er «en relativt liten inntekt», ifølge Jensen.
Vil rydder opp
- Vi vil rydde opp i unødvendige og kompliserte avgifter som det er vanskelig å kreve inn, sier hun.
Samtidig håper hun at tiltaket vil få flere til å investere i nye båtmotorer som bruker mindre drivstoff, og som dermed forurenser mindre.
Forhandlere som har motorer på lager, vil få refundert avgiften de allerede har betalt.
Formålet med avgiften har vært å få folk til å velge vekk store motorer som gir mye støy og stor fart. Men Jensen er ikke bekymret for at folk nå skal begynne å kjøpe unødvendig store motorer.
- Jeg er ikke så opptatt av å regulere folk i detalj, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.