– Nei, det er nok en floskel at dette har vært spesielt arbeids- og tidkrevende for oss. Avgiften er en linje på fakturaene – et beløp som vi som importør betaler inn sammen med momsen når motorene sendes våre forhandlere. Det er ikke noe særlig omfattende arbeid, sier markedssjef Stein Harald Jørgensen.
Han er uansett glad for at avgiften blir borte.
– Den har bremset fornyelsen av båtmotorene. Gamle totakts stinkpotter er ikke blitt byttet ut med moderne motorer med betydelig lavere utslipp, sier han.
Avgiften på båtmotorene har vært 161 kroner per hestekraft – eller nær 200 kroner inkludert moms for alle motorer over ni hestekrefter. Kuttet betyr at en 50 hestekrefters utenbordsmotor blir rundt 10.000 kroner billigere.
Finansministeren har begrunnet kuttet med avgifts-urimelighet, men også med at innkrevning av denne båtmotor-avgiften har kostet så mye at nettoen ble liten.
– Kuttet er selvsagt populært. Men jeg tror det kan bli et mellomspill – at det kan komme en ny mer miljøbasert avgift på forbruk og utslipp etterhvert, sier Jørgensen.
Erling Sande as selger rundt 4000 båtmotorer årlig og regner med å ha en markedsandel på rundt 25 prosent i utenbordsmotorer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.