Det svenske bil-tidsskriftet Auto Motor & Sports har i flere år hatt gående en artikkelserie kalt «drivstoffbløffen» der det avsløres at faktisk drivstofforbruk er vesentlig høyere enn det bilprodusentene oppgir.
Nå har artikkelserien også nådd Brussel, skriver svd.se.
Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Enviroment (T&E) alarmerer nå i en ny rapport om bilprodusentenes sertifisering av drivstofforbruket. Det sertifiserte forbruket er så lavt at det er umulig å nå i virkeligheten.
I virkeligheten har bilenes bensinforbruk bare falt marginalt.
Transport & Enviroment konkluderer med at gapet mellom virkelig forbruk og bilprodusentenes tall som benyttes overfor forbrukerne har økt fra åtte prosent i 2001 til 31 prosent i 2013.
Rapporten til T&E sammenfaller helt med det som Auto Motor & Sports har kommet frem til.
Mercedes pekes ut som versting
Ifølge T&E er Mercedes den største synderen, med et bensinforbruk ved hverdagslig kjøring som er opp mot 40 prosent og i gjennomsnitt 35 prosent høyere enn det EU-sertifiserte bensinforbruket.
Også for andre bilmerker er det ifølge T&E-rapporten store forskjeller mellom oppgitt og faktisk bensinforbruk. Bilene fra BMW og Ford bruker for eksempel over 30 prosent mer, mens det er nesten 30 prosent høyere for VW-biler. Bilene fra Renault, Fiat, Peugeot, Citroen og Toyota har alle et reelt bensinforbruk som er rundt 25 prosent høyere enn oppgitt.
Rapporten peker ifølge svd.se også på noen av de metodene som bilprodusentene benytter når de skal sertifisere nye bilmodeller i EU. Dette er blant annet spesiatilpassede biler som har dekk med ekstra lav rullemotstand, spesielle lettrullende kulelager, karosseriåpninger som er teipet igjen og avstengte elektrisitetsforbrukere.
En konsekvens er også at de reelle CO2-utslippene er mye høyere enn oppgitt.
- Hvis den nye EU-kommisjonen ikke styrker systemet med bil-testing så vil det eneste stedet der bilene forurenser mindre være i laboratoriet, skriver T&E i rapporten.
Les også: Slik påvirker oljefallet bensinprisene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.