– For å starte med det positive så er Oslo-markedet sterkt, sier Svein Arild Steen-Mevold, direktør for de norske hotellene i Scandic.
– Også fra Nordland og nordover er retningen positiv – med vekst i noen byer og stabilt i andre. I Midt-Norge ser vi at Trondheim fikk en nokså tøff start på året, men høsten ser noe bedre ut. Så har du strekningen fra Nordvestlandet og sørover som definitivt er påvirket av det som skjer i oljemarkedet, sier han.
Steen-Mevold ser likevel ikke helt mørkt på situasjonen.
– For vi må ikke glemme at det også er mange sektorer som går bra i Norge, som offentlig sektor og fastlandsindustrien. Om vi ser bort fra Stavanger, selges det faktisk i sum flere rom enn den nye kapasiteten som har kommet inn de forskjellige byene. Bodø har tatt seg veldig bra inn. Tromsø også. Og det er en svak underliggende vekst også i Trondheim.
Ille i Stavanger
– Stavanger er et særtilfelle på grunn av oljebransjens dominans. Og vi må ikke glemme at markedet der har vært ekstremt bra i flere år. Vi er forberedt på å drive i Stavanger med en nedgang i inntekten per rom på 30 prosent sammenlignet med ifjor. Det betyr strengt tatt bare at Stavanger nå er nede på nivåene vi ser i mange andre byer, sier Steen-Mevold.
Selv om tallene fra SSB (se grafikk) viser en oppgang for kurs- og konferansemarkedet i Rogaland, faller det totale antallet gjestedøgn. Steen-Mevold forklarer dette med at før har man takket nei til kurs og konferanser fordi man har fylt opp kapasiteten med godt betalende forretningsreisende.
– Går du et par år tilbake i tid, kunne du bare glemme å få rom midt i uken til en konferanse med 300 deltakere i Stavanger. Det var rett og slett ikke plass. Nå har hotellene god plass, og vi får en vekst innen kurs- og konferanser, sier han.
Han forklarer at utviklingen er veldig annerledes enn under finanskrisen i 2008–2009.
– Den gangen var det en generell korrigering over hele landet. Nå er nedgangen mye mer spesifikt knyttet til oljeindustrien. Vi opplever på ingen måte at det er et klamt teppe som brer seg over hele markedet. På den positive siden får vi god hjelp av kronekursen. Vi ser blant annet at nordmenn, som har hatt en god inntektsutvikling over flere år, reiser mer i Norge. Vi ser at arrangementer, festivaler og konserter er en sterk driver i weekendmarkedet utover høsten, sier han.
Konsernsjef Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels ser det samme bildet: et godt marked blant annet i Oslo og på Gardermoen og helt OK i Trondheim og Tromsø.
To soner
– Jeg ser to tydelige soner. Hele kysten fra Kristiansand via Stavanger, Haugesund og opp til Kristiansund – alle de oljerelaterte byene har nedgang. Et sammenfall av sviktende marked og økning i tilbudet rammer Stavanger-regionen ekstra sterkt. I Bergen ser vi at sentrum holder seg bra, men rundt Flesland blir romkapasiteten nå doblet, sier Silseth.
– Er det primært tradisjonell yrkestrafikk som svikter?
– Det er klart at lavere aktivitet i oljeindustrien betyr mindre yrkestrafikk, men nedgangen er også betydelig innen kurs og konferanser. Det er jo gjerne et overskuddsprosjekt å samle ansatte til interne samlinger og events. I tøffere tider blir det fort til at dette skjer «inhouse» i stedet for på hotell, sier Silseth.
– Det betyr at det er gode muligheter for å prute?
– Jeg får helt sikkert kjeft internt nå, men ja, det er vel ingen hemmelighet at det er gode muligheter for gode priser i de pressede områdene. Hotell er jo ferskvare, sier han.
– Lav kronekurs burde vel også bety at norske bedrifter legger færre kurs og konferanser utenlands?
– Ja, logisk sett skulle lav kronekurs føre til færre utenlandsarrangementer ettersom dette er blitt mye dyrere det siste året. Norske hoteller er dermed blitt betydelig mer konkurransedyktige.
– Også for utenlandske arrangører?
– Ja, og der mener jeg det ligger et stort potensial. Med dagens kronekurs burde det være store muligheter til å tiltrekke seg små og mellomstore internasjonale konferanser og kongresser, sier Silseth.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.