I vedtaket er det bestemt at byen skal bruke to millioner kroner på å tilrettelegge for sykling mot kjøreretningen i enveiskjørte gater i sentrum og deler av Sandviken og Årstad, skriver Bergens Tidende.

Prosessen startet for to og et halvt år siden, da bystyret ba daværende byråd utrede hvor det var mulig å få til en slik endring. 113 gater ble kartlagt, og Bymiljøetaten, som håndterer trafikkløsninger i bybildet, har kommet fram til at 23 av disse nå skal tilrettelegges.

- Må skje en prioritering

– Byen skal de neste årene foreta «det grønne skiftet» og blant annet realisere gå- og sykkelbyen. Begrenset trafikkareal tilsier at det må skje en prioritering av gategrunn. Gjennom vedtak i saken prioriteres det å innføre sykling mot kjøreretningen i enveisregulerte gater, foran parkering, sier byråd for miljø og byutvikling, Anna Elisa Tryti.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: - Hovedproblemet til de fleste mosjonistene er at de sykler alt for lite

 
Flere bysykler – færre biler dnPlus  (DN+)

 
Smeller ansiktet i asfalten i 55 kilometer i timen
Martin Hoff ble fraktet bort til flere dager på sykehuset etter det fæle fallet i Skien. Halvannen uke senere er oppsummeringen at han hadde griseflaks.
01:08
Publisert:
 

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert: