– KrF vil støtte at det sendes et brev med noen spørsmål til næringsministeren. Saken er ikke opplyst i tilstrekkelig grad, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan til NTB.

Men i Arbeiderpartiet er stemningen i øyeblikket den at det neppe er bryet verdt å forfatte et slikt brev. Etter det NTB forstår, skyldes skepsisen at man mangler tro på at nye spørsmål til statsråden vil avdekke nye forhold og gi nytt innblikk i saken.

Uansett vil utnevnelsen av eksstatsråd Thorhild Widvey til ny styreleder i Statkraft bli diskutert under møtet, men også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil være i komiteens søkelys når den møtes ekstraordinært torsdag klokken 8.30, mer enn en måned før Stortingets åpning.

Avkrever svar

Næringsminister Monica Mæland (H) fikk i sommer krass kritikk for utnevnelsen av den tidligere kulturministeren og partifellen til Statkraft-vervet.

Selv om Justisdepartementet slo fast at Mæland ikke var inhabil i saken, og hun offentliggjorde to mye omtalte SMS-er, krevde flere av kontrollkomiteens medlemmer ytterligere svar fra statsråden.

– Vi må få avklart at det har vært en reell saksbehandling og ikke uttrykk for en vennetjeneste, sa komitéleder Martin Kolberg (Ap) til NTB like etter Mælands redegjørelse 5. august.

Saken er for øvrig nok et eksempel på feider i komiteen mellom Ap og Høyre, som mener saken ikke har noe der å gjøre. Tidligere i måneden slo MDGs Rasmus Hansson fast overfor NTB at Statkraft-saken kan skape politikerforakt.

– Nå gjør Aps Martin Kolberg seg høy og mørk fordi en Høyre-statsråd har ansatt en venninne. Men det er ikke lenge siden en statsråd fra Ap gjorde akkurat det samme, sa han.

Solvik-Olsen

Kontrollkomiteen har flere saker til behandling på torsdagens møte. Komiteen skal om ikke lenge avgi innstilling i saken om privatskolen Westerdals samt behandle rapporter fra Riksrevisjonen.

I tillegg kan det bli aktuelt å stille samferdselsminister og Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen formelle spørsmål knyttet til to ulike saker under hans ansvarsområde.

Den ene dreier seg om det havarerte «Grindgut»-prosjektet, som skulle kutte nedbetalingstid og driftskostnader ved bompengefinansierte veier. Det andre er knyttet til varsler fra Luftfartstilsynet om konsekvensene ved pengemangel og budsjettkutt, som Bergens Tidende har omtalt i flere artikler de siste dagene. (©NTB)

Følg markedene med DN Investor

Les også:

– Tilbake til at det fundamentale styrer

- Den viktigste grunnen til at det har gått så svakt

- Markedene vil lete med lys og lykte  

 

Hør DNs podcast: Nordmenn lånefinansierer forbruket som aldri før, kan dette gå bra? Er laksefesten over? Og disse aksjene burde kostet null kroner på Oslo Børs.

 

Anbefalt av DNtv:

 

I Norge har han et enormt skattekrav mot seg. I USA er han i full sving med et nytt milliardprosjekt.
Dette er historien om seriemilliardær og grunder Jostein Eikeland.
01:60
Publisert:

Ikke dra hit hvis du har høydeskrekk
Denne helgen åpnet verdens lengste hengebro med glassbunn som gir deg en luftig opplevelse 300 meter over bakken.
00:39
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.